Pasażerowie chcący kupić bilet na przejazd w pojeździe komunikacji miejskiej, mogą to zrobić:
Bilety sprzedawane przez kierowców to tzw. karnety, czyli dwa połączone ze sobą bilety ulgowe. Bilety wymagają skasowania w kasowniku. Jeżeli pasażer nie ma prawa do przejazdu ulgowego, musi skasować dwa odcinki karnetu (dwa bilety ulgowe).
Uprzejmie prosimy o płacenie kierowcy odliczoną kwotą. Kierowca może nie sprzedać biletu (karnetu), jeżeli nie będzie miał możliwości wydania reszty. Nie zwalnia to pasażera z obowiązku posiadania ważnego biletu na przejazd.
Rekomendujemy nabywanie biletów metropolitalnych MZKZG za pomocą urządzeń mobilnych lub w stacjonarnych punktach sprzedaży.
Przewóz bagażu podręcznego, wózka dziecięcego, wózka inwalidzkiego, roweru, nart oraz zwierząt domowych nie podlega opłacie
Uprawnienia do przejazdów ulgowych ZKM w Gdyni
Bezgotówkowo bilety w pojazdach można kupować za pomocą czytników i falomatów Systemu FALA. Nie jest wymagana rejestracja w Systemie FALA*.
W czytnikach (mniejszych urządzeniach zamontowanych przy każdych drzwiach) można nabyć pojedynczy bilet 1-przejazdowy normalny, w cenie 4,80 zł.
Zakup biletu odbywa się automatycznie, poprzez przyłożenie do czytnika karty płatniczej (także zapisanej w telefonie, zegarku, itp.). Zakup potwierdzany jest komunikatem na ekranie: "Podróż rozpoczęta".
Kolejne przyłożenie tej samej karty nie spowoduje zakupu następnego biletu, ale zakończenie ważności kupionego wcześniej biletu (komunikat na ekranie: "Podróż zakończona"). Zakup większej liczby biletów, zakup biletów ulgowych czy innych rodzajów biletów wymaga skorzystania z falomatu.
Falomat (większe urządzenie z dużym ekranem dotykowym, zamontowane w środkowej części pojazdu, w pobliżu miejsca na wózki) jest jednocześnie:
W czytnikach i falomatach są dostępne wyłącznie bilety emitowane przez ZKM Gdynia, nie są jeszcze dostępne bilety MZKZG.
Czytniki i falomaty nie przyjmują gotówki i nie akceptują kodów BLIK.
Czytniki i falomaty nie drukują biletów i potwierdzeń zapłaty. Informacja o zakupionych za pomocą danej karty płatniczej biletach jest przechowywana w centralnej bazie danych systemu FALA.
W trakcie kontroli pasażer zbliża do czytnika kontrolerskiego tę samą kartę płatniczą (telefon, zegarek, itp.), za pomocą której kupił bilet/bilety. Przyłożenie karty do czytnika kontrolerskiego nie spowoduje, że kontroler biletów będzie mógł pobrać jakąkolwiek opłatę z karty, albo że zyska dostęp do informacji o środkach pieniężnych powiązanych z kartą, bądź o danych samej karty. Po zbliżeniu karty do czytnika kontroler dostaje jedynie informację z centralnej bazy danych o biletach zakupionych za pomocą danej karty i o ich ważności.
Po zakupie biletu kartą płatniczą poprzez falomat lub czytnik, opłata za bilet jest widoczna na koncie bankowym najszybciej w kolejnym dniu. Natomiast od razu po zakupie na koncie bankowym może się pojawić tzw. opłata preautoryzacyjna, pobierana przez bank – wystawcę karty (zazwyczaj 1 zł, w przypadku niektórych banków więcej). Opłata ta jest zwracana przez bank po kilku dniach.
Więcej informacji na temat systemu FALA: na stronie internetowej systemfala.pl (a także na podstronie systemfala.pl/help/informacje-dla-turystow/system-fala-dla-turystow-pakiet-praktycznych-informacji) oraz na całodobowej infolinii +48 585 733 585 – można tam również zgłaszać problemy związane z działaniem Systemu.
Regulamin systemu FALA.
Uprzejmie informujemy, że System FALA działa obecnie w fazie pilotażowej. Brak możliwości zakupu biletu w urządzeniach FALA w pojeździe nie zwalnia pasażera z obowiązku posiadania ważnego biletu na przejazd. W takiej sytuacji należy niezwłocznie nabyć karnet za gotówkę u kierowcy, a następnie skasować go w kasowniku, lub kupić bilet z wykorzystaniem aplikacji telefonicznej.
* posiadanie konta w Systemie FALA daje dodatkowe możliwości, np.: