Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, ul. Zakręt do Oksywia 10

bip
Strona główna Taryfa

Bilet elektroniczny - informacje

Bilet elektroniczny - informacje

Aktualizacja: 13.11.2024 10:24

Sprawdź swoją kartę:

Czym jest bilet elektroniczny?

Bilet elektroniczny jest plastikową kartą z zatopioną w niej pamięcią elektroniczną, wydawaną przez ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku, MZK Wejherowo, przez szkołę wyższą (jako legitymacja studencka), na którą ładowane mogą być bilety komunikacji miejskiej.

Bilety komunikacji miejskiej mogą być także zapisywane na gdyńskiej Karcie Mieszkańca zarejestrowanej w systemie biletu elektronicznego.   

Czy na elektroniczną legitymację studencką mogę naładować bilet okresowy ZKM w Gdyni lub metropolitalny MZKZG?

Tak. Bilety ZKM w Gdyni i bilety metropolitalne MZKZG można ładować na legitymacje studencką. Prosimy się jednak upewnić w Biurze Obsługi Klienta czy Pana/i uczelnia podpisała już stosowną umowę z ZKM w Gdyni (do tej pory takie porozumienia zawarły: Uniwersytet Gdański, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Morski w Gdyni, Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni i Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych). Warunkiem technicznym jest poddanie legitymacji procesowi „mapowania” pamięci. Mapowanie można wykonać w Biurze Obsługi Klienta ZKM Gdyni, ul. Kilińskiego 16 (pn.-pt.) albo w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku.

 

Gdzie mogę kupić bilety okresowe?

W punktach sprzedaży ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo można także ładować bilety metropolitalne MZKZG zarówno 24-godzinne, 72-godzinne, jak i okresowe. Ponadto w punktach sprzedaży ZTM w Gdańsku na kartę wydaną w Gdyni można ładować bilety ZTM w Gdańsku, a w punktach MZK Wejherowo bilety MZK Wejherowo.

 

Złóż wniosek o wydanie Karty do biletu elektronicznego:

 

4 kroki do własnego Biletu elektronicznego

   Wniosek internetowy Wniosek tradycyjny (papierowy) 
Krok 1

W serwisie internetowym www.zkmgdynia.pl w dziale "Bilet elektroniczny"jest dostępny (w bezpiecznym połączeniu https) wniosek online:
https://biletelektroniczny.zkmgdynia.pl/wniosek_online.php

Po wypełnieniu wniosku otrzymasz mail z nr. wniosku.

W wybranych Punktach Sprzedaży Biletów Okresowych*  otrzymasz bezpłatnie wniosek papierowy. Możesz go także pobrać i wydrukować z serwisu internetowego www.zkmgdynia.pl z działu "Pliki do pobrania" Następnie wypełnij go i złóż osobiście w jednym z Punktów Sprzedaży Biletów Okresowych*

* - oznaczonym na czerwono

Krok 2 Podczas wypełniania wniosku online dołącz swoją fotografię przygotowaną według parametrów: format: jpg; rozdzielczość zalecana 300 dpi; max. wielkość pliku 10 MB

 

Do wniosku składanego osobiście w jednym z Punktów Sprzedaży Biletów Okresowych* dołącz aktualną fotografię w formacie legitymacyjnym. Zostanie ona zeskanowana i zwrócona przy jego odbiorze.

* - oznaczonym na czerwono

 

Krok 3

W mailu potwierdzającym wypełnienie wniosku online zostanie podany nr konta, na który należy wpłacić kaucję za wydanie Biletu elektronicznego w kwocie 10 zł:

PKO Bank Polski S.A.
61 1440 1026 0000 0000 0681 7637

W tytule przelewu koniecznie wpisz nr wniosku oraz nazwisko i imię użytkownika karty (np. "700973, Jan Kowalski")

Kaucję 10 zł należy wpłacić gotówką podczas składania wniosku w jednym z Punktów Sprzedaży Biletów Okresowych*

* - oznaczonym na czerwono

Krok 4

Bilet elektroniczny będzie gotowy do odbioru w Punkcie Sprzedaży Biletów Okresowych, który wcześniej określiłeś we wniosku online, w ciągu 14 dni od dnia wpłynięcia kaucji na konto ZKM w Gdyni. Wyślemy Ci mail z informacją, że Bilet elektroniczny jest gotowy do odbioru. Możesz to także sprawdzić samemu, korzystając z:

https://biletelektroniczny.zkmgdynia.pl/wniosek_online.php

Do odbioru Biletu elektronicznego uprawniona jest wyłącznie osoba na nim wskazana lub jej opiekun prawny (w przypadku niepełnoletnich dzieci - rodzic) 

Bilet elektroniczny będzie gotowy do odbioru w ciągu 14 dni w Punkcie Sprzedaży Biletów Okresowych, w którym złożyłeś wniosek. Informację o tym, czy Bilet elektroniczny jest gotowy do odbioru udostępniamy w naszym serwisie internetowym:

https://ebilet.zkmgdynia.pl/ebilet_odbior.php

Do odbioru Biletu elektronicznego uprawniona jest wyłącznie osoba na nim wskazana lub jej opiekun prawny (w przypadku niepełnoletnich dzieci - rodzic) 

 

Definicje 

  • Karta elektroniczna - plastikowa karta z zatopioną wewnątrz pamięcią elektroniczną, wydawana przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, na którą ładowane mogą być bilety komunikacji miejskiej
  • Bilet (elektroniczny) - rodzaj zapisu na karcie umożliwiający podróżowanie środkami komunikacji miejskiej zgodnie z Taryfą Opłat i okresem jego ważności
  • Ładowanie biletu - wykonywany wyłącznie w Terminalach Sprzedaży elektroniczny zapis w pamięci karty cech, pozwalających na jednoznaczną identyfikację biletu
  • Kaucja - kwota pobierana z tytułu wydania karty elektronicznej. Zwrot kaucji następuje w przypadku zwrotu nieuszkodzonej karty do kasy ZKM 
  • Terminal Sprzedaży - urządzenie znajdujące się w Punktach Obsługi Klienta umożliwiające odczytywanie i zapisywanie informacji o zakupionym bilecie
  • Terminal Informacyjny - urządzenie znajdujące się w wybranych Punktach Obsługi Klienta umożliwiające odczytywanie informacji zapisanych na karcie
  • Czytnik Kontrolerski - urządzenie przenośne, wykorzystywane przez kontrolerów biletów do identyfikacji zapisów na karcie
  • Baza danych osobowych - informacje o użytkownikach Biletu elektronicznego (imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL i zdjęcie), którzy złożyli wniosek o wydanie Biletu elektronicznego imiennego - zgłoszone do rejestracji u Generalnego Inspektora Danych Osobowych. Dane są przetwarzane zgodnie z ustawą o Ochronie danych osobowych (Dz.U.02.101.926).


Informacje podstawowe

  • Karta wydawana przez ZKM w Gdyni jest jedynie nośnikiem biletu a nie biletem. Karta z naładowanym na nią biletem komunikacji miejskiej stanowi Bilet elektroniczny
  • Karta elektroniczna umożliwia ładowanie biletów ZKM w Gdyni i biletów metropolitalnych MZKZG (Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej)
  • W punktach sprzedaży ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo można ładować bilety metropolitalne MZKZG. Ponadto na kartę wydaną przez ZKM w Gdyni można ładować: 
    - bilety ZTM w Gdańsku (w punktach sprzedaży ZTM w Gdańsku) 
    - bilety MZK Wejherowo (w punktach sprzedaży MZK Wejherowo)
  • Do ładowania biletów komunikacji miejskiej można także wykorzystywać elektroniczne legitymacje studenckie, pod warunkiem wcześniejszego podpisania przez uczelnie (emitentów legitymacji) stosownych porozumień z ZKM w Gdyni


Charakterystyka techniczna karty

  • Bilet elektroniczny jest kartą bezkontaktową (zbliżeniową) wykonaną zgodnie ze standardem MIFARE na bazie pamięciowego układu scalonego
  • Karta jest wykonana z tworzywa sztucznego i posiada wymiary standardowej karty płatniczej ID-1 (nominalnie 85,8x54x0,76 mm)
  • Karta zawiera unikalny i niezmienny numer identyfikacyjny zaprogramowany trwale przez producenta układu pamięciowego. Numer w postaci dziesięciu cyfr jest również nadrukowany na rewersie Biletu elektronicznego
  • Karta jest zasilana indukcyjnie przez urządzenie obsługujące i nie posiada własnego źródła zasilania. Karta nie emituje samoistnie żadnych pól elektromagnetycznych
  • Komunikacja pomiędzy Biletem elektronicznym a urządzeniem obsługującym odbywa się drogą radiową
  • Czas realizacji pojedyńczej transakcji na Bilecie elektronicznym (np. doładowania biletu) nie przekracza 1 sekundy


Użytkowanie karty

  • Biletu elektronicznego nie trzeba kasować, rejestrować (zbliżać do czytników) w pojazdach ZKM w Gdyni (w przypadku korzystania z biletów metropolitalnych lub biletów MZK Wejherowo wymagana jest rejestracja przejazdu przy wejściu/wyjściu w autobusach MZK Wejherowo)
  • Stan konta na karcie można sprawdzać w dowolnym czasie w serwisie internetowym ZKM Gdynia zkmgdynia.pl, w Terminalach Informacyjnych lub w godzinach otwarcia Punktów Obsługi Klienta w Terminalach Sprzedaży
  • Biletu elektronicznego nie należy łamać, giąć, narażać na wysokie temperatury, działanie środków chemicznych lub silnych pól magnetycznych bądź elektrycznych ani w jakikolwiek sposób uszkadzać mechanicznie (np. dziurkując lub obcinając). Może to spowodować, że Karta przestanie działać. Uszkodzenie karty skutkować będzie przepadkiem kaucji
  • Bilet elektroniczny można bezpiecznie przechowywać wraz z innymi kartami tego samego lub innego rodzaju (np. z kartami płatniczymi)
  • Informacje na Bilecie elektronicznym są zapisywane wyłącznie przez Terminale Sprzedaży, 
  • Karta jest ważna przez 10 lat (normalna) lub 5 lat (ulgowa). Po tym terminie jej ważność można przedłużyć w stacjonarnym punkcie sprzedaży 


Bezpieczeństwo

  • W przypadku zgubienia lub kradzieży karty należy niezwłocznie osobiście zgłosić się w Biurze Obsługi Klienta Nr 1 w Gdyni, ul. Kilińskiego 16 w celu wypełnienia i podpisania wniosku reklamacyjnego. W ramach reklamacji istnieje możliwość zablokowania skradzionej karty i przepisanie ważnego biletu okresowego na nowo wydaną kartę 
  • Bilet elektroniczny zapewnia wysokie bezpieczeństwo. Informacja o stanie konta na karcie jest zapisana zarówno na Bilecie elektronicznym jak i w komputerowej bazie danych. Fizyczne zniszczenie, kradzież, czy zagubienie karty nie oznaczają straty wykupionego biletu na karcie imiennej. Można go odtworzyć korzystając z zapisu w systemie komputerowym
  • Karty na okaziciela w przypadku zniszczenia, zgubienia lub kradzieży nie podlegają odtworzeniu
  • Dane osobowe są przetwarzane w związku z wydawaniem Biletu elektronicznego, ładowaniem biletów a także prowadzeniem ich ewidencji zgodnie z (RODO) - Rozporządzenie PE i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119, z dnia 4.5.2016r, str. 1–88)
Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności