Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, ul. Zakręt do Oksywia 10

bip
Strona główna Taryfa

Kontrola biletów

Kontrola biletów

Aktualizacja: 05.09.2024 08:41

Kontroler biletów, legitymując się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu uprawniony jest do kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu.

 

Identyfikator zawiera:

  1. Nazwę organizatora, czyli: ”Zarząd Komunikacji Miejskiej”.
  2. Numer służbowy kontrolera biletów.
  3. Zdjęcie kontrolera biletów.
  4. Zakres upoważnienia:
    • „Kontroler biletów ma prawo żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego”
    • „Identyfikator upoważnia do kontroli biletów na liniach organizowanych przez ZKM w Gdyni”’
  5. Okres ważności – aktualny rok.
  6. Pieczęć i podpis wystawcy.

Obowiązkiem pasażera jest posiadanie ważnego biletu na przejazd. W przypadku posiadania biletu ulgowego niezbędne jest okazanie dokumentu uprawniającego do przejazdu ulgowego, natomiast w przypadku przejazdu bezpłatnego – dokumentu potwierdzającego uprawnienie do przejazdu bezpłatnego.

W przypadku, gdy pasażer nie posiada ważnego biletu okresowego, biletu czasowego, bądź uprawnienia do przejazdu bezpłatnego, powinien skasować natychmiast po wejściu do pojazdu bilet 1-przejazdowy, 75-minutowy lub 24-godzinny. Skasowanie biletu oznacza wydruk pełnego kodu cyfrowego z kasownika na bilecie. Pasażer, który zamierza nabyć karnet biletowy u kierującego pojazdem i wykorzystać go w danym pojeździe, zobowiązany jest wejść do pojazdu przednimi drzwiami, niezwłocznie dokonać zakupu i skasować odpowiednia liczbę odcinków karnetu w najbliższym kasowniku.

W przypadku wejścia innymi drzwiami pasażer zobowiązany jest oczekiwać na zakup stojąc przy kabinie kierowcy. W miarę możliwości pasażer powinien dysponować odliczoną kwotą na zakup karnetu.

W razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego albo kontroler biletów powinien pobrać właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawia wezwanie do zapłaty.

 

Kontroler biletów ma prawo:

  1. W razie niemożliwości lub odmowy zapłacenia – żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego.
  2. W razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu – ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów, które mają zgodnie z przepisami prawo do zatrzymania podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości.
  3. W razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony – zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu.

W przypadku, o którym mowa w pkt. 2, do czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, podróżny obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli albo innym miejscu wskazanym przez kontrolera.

 

Kontroler biletów wystawia druk opłaty dodatkowej w razie

  1. Braku odpowiedniego dokumentu przewozu.
  2. Braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu. 
  3. Naruszenia przepisów o przewozie rzeczy lub zwierząt.
  4. Spowodowania, bez uzasadnionej przyczyny, zatrzymania lub zmiany trasy środka transportu.

Pasażer ma możliwość opłacenia opłaty dodatkowej, o której mowa w pkt. 1, 2, 3 na miejscu korzystając wówczas z 50% zniżki (istnieje możliwość uiszczenia opłaty kartą), bądź w ciągu 7 dni od daty wystawienia opłaty dodatkowej korzystając z 30% zniżki. Po tym czasie pasażer uiszcza opłatę dodatkową, a także opłatę za zatrzymanie lub zmianę trasy środka transportu w pełnej wysokości.

Na podstawie druku opłaty dodatkowej pasażer może kontynuować podróż danym pojazdem na danej linii do przystanku końcowego.

Załączniki

Ogólne informacje nt. kontroli biletów

pdf,

0.042 MB,

2024-07-24

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności