Kontroler biletów, legitymując się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu uprawniony jest do kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu.
Identyfikator zawiera:
Obowiązkiem pasażera jest posiadanie ważnego biletu na przejazd. W przypadku posiadania biletu ulgowego niezbędne jest okazanie dokumentu uprawniającego do przejazdu ulgowego, natomiast w przypadku przejazdu bezpłatnego – dokumentu potwierdzającego uprawnienie do przejazdu bezpłatnego.
W przypadku, gdy pasażer nie posiada ważnego biletu okresowego, biletu czasowego, bądź uprawnienia do przejazdu bezpłatnego, powinien skasować natychmiast po wejściu do pojazdu bilet 1-przejazdowy, 75-minutowy lub 24-godzinny. Skasowanie biletu oznacza wydruk pełnego kodu cyfrowego z kasownika na bilecie. Pasażer, który zamierza nabyć karnet biletowy u kierującego pojazdem i wykorzystać go w danym pojeździe, zobowiązany jest wejść do pojazdu przednimi drzwiami, niezwłocznie dokonać zakupu i skasować odpowiednia liczbę odcinków karnetu w najbliższym kasowniku.
W przypadku wejścia innymi drzwiami pasażer zobowiązany jest oczekiwać na zakup stojąc przy kabinie kierowcy. W miarę możliwości pasażer powinien dysponować odliczoną kwotą na zakup karnetu.
W razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego albo kontroler biletów powinien pobrać właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawia wezwanie do zapłaty.
Kontroler biletów ma prawo:
W przypadku, o którym mowa w pkt. 2, do czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, podróżny obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli albo innym miejscu wskazanym przez kontrolera.
Kontroler biletów wystawia druk opłaty dodatkowej w razie
Pasażer ma możliwość opłacenia opłaty dodatkowej, o której mowa w pkt. 1, 2, 3 na miejscu korzystając wówczas z 50% zniżki (istnieje możliwość uiszczenia opłaty kartą), bądź w ciągu 7 dni od daty wystawienia opłaty dodatkowej korzystając z 30% zniżki. Po tym czasie pasażer uiszcza opłatę dodatkową, a także opłatę za zatrzymanie lub zmianę trasy środka transportu w pełnej wysokości.
Na podstawie druku opłaty dodatkowej pasażer może kontynuować podróż danym pojazdem na danej linii do przystanku końcowego.