Aktualizacja: 22.05.2025 07:51
17 nowych pojazdów komunikacji miejskiej otrzymają do dyspozycji mieszkańcy Gdyni. Umowy na ich zakup podpisano w środę, 21 maja 2025 r. w siedzibie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Pojazdy dostarczy zwycięzca przetargu firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Ich łączny koszt to niemal 70 mln zł brutto, ale Gdynia z budżetu miasta nie zapłaci za nie ani złotówki. Dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (KPO) wynosi bowiem 100% wartości zakupu trolejbusów i autobusów. Gdynia otrzyma również 50-procentowe dofinansowanie na infrastrukturę do ładowania autobusów, na którą przetarg zostanie dopiero rozpisany.
9 nowych standardowych trolejbusów marki Solaris Trollino 12 dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej sp. z o.o. w Gdyni (PKT).
8 nowych przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej sp. z o.o. w Gdyni (PKA).
Nieco wcześniej, w dniu 9 maja, podpisano umowę na dostawę 3 nowych przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej sp. z o.o. w Gdyni (PKM).
Po wprowadzeniu nowych pojazdów do ruchu planowane są zmiany w siatce połączeń.
Nowowprowadzane do użytku trolejbusy i autobusy będą bardzo intensywnie wykorzystywane – całotygodniowo.
9 trolejbusów dla PKT.
Nowe pojazdy zostaną przeznaczone do obsługi linii 28 na wydłużonej z Pustek Cisowskich przez centrum do Szpitala w Redłowie (obecnie trolejbusy tej linii kursują z Pustek Cisowskich do Śródmieścia (3 Maja - Hala).
Dzięki tej zmianie zapewniona zostanie obsługa szpitala w Redłowie linią zwykłą o podstawowym standardzie częstotliwości (15 min w szczytach przewozowych, 20 minut poza szczytami i w soboty oraz 30 minut w niedziele i w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia). Wydłużony odcinek trasy obsługiwany będzie z wykorzystaniem baterii, bez konieczności budowy sieci trakcyjnej.
Zmiana trasy linii 28 zwiększy o 23% liczbę wykonywanych na niej wozokilometrów. Łączna liczba kursów obsługujących rejon szpitala i nowych wieżowców przy ul. Legionów zwiększy się.
8 przegubowych autobusów elektrycznych dla PKA
Nowe pojazdy zastąpią autobusy z lat 2006-2013, czyli najstarsze w tej spółce i zostaną przeznaczone do obsługi linii 194 na trasie: Plac Kaszubski – Pogórze Górne (wybrane kursy do Suchego Dworu) oraz dodatkowo w sezonie letnim linii – do obsługi linii G na trasie: Pogórze Górne – Gdańsk Oliwa ZOO.
Poza ładowaniem nocnym elektrobusy będą doładowywane także na trasach: na linii 194 – na pl. Kaszubskim, a na linii G – w bazie PKA.
Elektrobusy obsłużą większość kursów na linach 194 i G.
3 przegubowe autobusy elektryczne dla PKM
Nowe pojazdy zastąpią najstarsze autobusy we flocie PKM i zostaną przeznaczone do obsługi linii 147 na trasie: Gdynia Dworzec Gł. PKP – Karwiny Nowowiczlińska.
Poza ładowaniem nocnym elektrobusy będą doładowywane na pętli Karwiny Nowowiczlińska.
Zakupione elektrobusy obsłużą tylko wybrane kursy na linii 147, gdyż do jej obsługi łącznie potrzeba aż 11 autobusów.
Zmiany te nastąpią w 2026 r.
Co ważne, miasto nie ponosi żadnych kosztów. Całość zakupu jest finansowana z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (KPO). Miasto płaci jedynie połowę kwoty potrzebnej do zakupu nowych ładowarek.