Aktualizacja: 22.12.2025 14:52
Linia 171 została uruchomiona w dniu 8 listopada 1975 r. na trasie Gdynia Plac Konstytucji – Oliwa Pętla Tramwajowa ulicami: Dworcową, 10 Lutego, Władysława IV, al. Zwycięstwa, Wielkopolską i Chwaszczyńską w Gdyni, dalej przez Chwaszczyno, Osowę, Wysoką ulicami Gdyńską, Oliwską i Kielnieńską do Gdańska, gdzie skierowano ją ulicami Kielnieńską, Spacerową, Armii Polskiej (obecnie Stary Rynek Oliwski), Armii Radzieckiej (obecnie Opata Jacka Rybińskiego) i al. Grunwaldzką. Powrót wyznaczono w Gdańsku ulicami: Obrońców Westerplatte, Polanki, Armii Polskiej, Spacerową w Gdańsku i dalej przez Wysoką, Osowę, Chwaszczyno ulicami Kielnieńską, Oliwską i Gdyńską do Gdyni, gdzie trasę linii poprowadzono ulicami Chwaszczyńską, Wielkopolską, al. Zwycięstwa, Władysława IV i Jana z Kolna do Pl. Konstytucji. Po pewnym czasie w śródmieściu Gdyni linię w kierunku Oliwy, zamiast ulicami Dworcową i 10 Lutego, skierowano ulicami Migały (obecnie Wójta Radtkego) i 3 Maja, pozostawiając trasę w kierunku Dworca Głównego PKP bez zmian.
W momencie uruchomienia na trasie linii 171 wyznaczono następujące przystanki: Oliwa ul. Bohaterów Westerplatte, Oliwa Poczta, ul. Spacerowa, Reniszewo nż, Wysoka 1, Wysoka 2, Osowa 1, Osowa 2, Chwaszczyno nż, Chwaszczyno Centrum, Chwaszczyno nż, Chwaszczyno Kolonia nż, Wielki Kack nż i następnie wszystkie przystanki znajdujące się na trasie jej przebiegu. Trasa linii 171 została podzielona na 7 stref taryfowych: 1 strefa: Gdynia Pl. Konstytucji – Garaże WPK, 2: Garaże WPK – Mały Kack, 3: Mały Kack – Wielki Kack ul. Wiczlińska, 4: Wielki Kack ul. Wiczlińska – Chwaszczyno Centrum, 5: Chwaszczyno Centrum – Osowa, 6: Osowa – Reniszewo, 7: Reniszewo – Oliwa. Opłata jednorazowa normalna za przejazd autobusem linii 171 w granicach jednej strefy wynosiła 1,50 zł, na całej trasie – 10,50 zł. Na linii 171 obowiązywały też bilety miesięczne 52-przejazdowe z miejsca zamieszkania do miejsca pracy lub szkoły w granicach miasta Gdańska i miasta Gdyni w cenie 35 zł za bilet, w granicach pozamiejskich od przystanku Chwaszczyno nż od strony Gdańska do przystanku Chwaszczyno nż od strony Gdyni – również 35 zł. Łączna cena biletu na odcinek miejski i pozamiejski wynosiła 70 zł. Obsługę linii powierzono w całości Zakładowi Komunikacji Miejskiej w Gdyni Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Gdańsku. W rezultacie wszystkie autobusy były ekspediowane z zajezdni w Redłowie.
W 1990 r. trasa linia 171 była zmieniana trzykrotnie. Z dniem 8 stycznia została skrócona do relacji Karwiny Nowowiczlińska – Oliwa Pętla Tramwajowa. Z pętli na Karwinach poprowadzono ją do ul. Chwaszczyńskiej przez ul. Nowowiczlińską. Zmiana ta wiązała się z wydłużeniem z tym samym dniem linii trolejbusowej 23 z Małego Kacka Racławickiej do Karwin Nowowiczlińskiej oraz uruchomieniem nowej linii trolejbusowej nr 24 funkcjonującej w dni powszednie z Pl. Konstytucji także do pętli na Karwinach na trasie pokrywającej się z linią 23, rozpoczynającą bieg przy ówczesnej Stoczni im. Komuny Paryskiej. Z dniem 22 lutego przebieg linii 171 został ograniczony do relacji Karwiny Nowowiczlińska – Osowa Dworzec PKP w następstwie zmian organizacyjnych w trójmiejskiej komunikacji miejskiej, polegających na powstaniu z dniem 1 maja 1989 r. miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych w Gdańsku i Gdyni w miejsce przedsiębiorstwa wojewódzkiego. Nowa trasa, dezintegrująca komunikację miejską nie przyjęła się i już 20 marca 1990 r. linia wróciła na poprzednią trasę z Karwin do Oliwy. Powrót stał się możliwy dzięki zaangażowaniu się w obsługę linii drugiego przewoźnika – Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Wprowadzone zostało rozwiązanie, w którym w rozkładzie jazdy linii 171 dla gdyńskiego przewoźnika – Miejskiego Zakładu Komunikacji zaplanowano w skali tygodnia na terenie Gdańska tyle samo kilometrów przebiegu autobusów (wozokilometrów) co dla gdańskiego przewoźnika na terenie Gdyni. W ten sposób zapewniono wzajemną kompensację wykonywanych wozokilometrów bez konieczności rozliczeń finansowych. Wozokilometry wykonywane na terenie gminy Żukowo były rozliczane odrębnie przez każdego z tych przewoźników z tą gminą.
W 1992 r., z dniem 25 listopada, linię na terenie Gdyni skierowano przez Dąbrowę ulicami Nowowiczlińską i Rdestową. W kierunku Karwin w godzinach szczytu porannego wprowadzono zajazdy autobusów na pętlę przy Polifarbie. Zajazdy te zostały wycofane z dniem 3 marca 2008 r.
W związku z budową drogi S6 trasa linii 171 ulegała zmianom. W 2021 r., z dniem 1 października, linię w kierunku Gdyni poprowadzono od ul. Chwaszczyńskiej ul. Starochwaszczyńską, łącznikiem Krzemowej i ul. Krzemową do ul. Rdestowej. W kierunku Chwaszczyna trasa nie uległa zmianie. Kolejna zmiana trasy linii 171, związana z budową drogi S6, nastąpiła 30 kwietnia 2022 r. Autobusy tej linii w kierunku Chwaszczyna zaczęły kursować od ul. Rdestowej, nowym fragmentem ul. Rdestowej i nową łącznicą do ul. Chwaszczyńskiej. Natomiast w kierunku Karwin skierowano je od ul. Krzemowej ulicami Chwaszczyńską w kierunku Chwaszczyna, nowym łącznikiem do ul. Rdestowej, nowym fragmentem ul. Rdestowej i dalej stałą trasą.
W 2022 r., z dniem 19 września (a właściwie wieczorem 18 września) linię skierowano na docelową stałą trasę. W kierunku Oliwy od ul. Rdestowej poprowadzono ją nowym odcinkiem ulicy Rdestowej i ulicą Chwaszczyńską w Gdyni oraz nowo wybudowanym odcinkiem ulicy Gdyńskiej (obecnie Profesora Brunona Synaka), ulicami Polną (przejściowo do 2 listopada) i Gdyńską w Chwaszczynie, natomiast w kierunku Karwin od ul. Gdyńskiej w Chwaszczynie trasę wyznaczono ulicami Polną (przejściowo do 2 listopada) i nowo wybudowanym odcinkiem ulicy Gdyńskiej w Chwaszczynie oraz nowym fragmentem ulicy Rdestowej i dalej stała trasą – ulicą Rdestową w Gdyni.
W pierwszym rozkładzie jazdy linii 171 wprowadzono częstotliwość co 20 minut w dni powszednie (od poniedziałku do soboty) w godzinach szczytów przewozowych i co 30 minut w pozostałych godzinach w dni powszednie oraz w niedziele i święta. W rozkładzie powszednim odjazdy z Pl. Konstytucji zaplanowano w godzinach od 5.46 do 7.46 co 20 minut, od 8.16 do 12.16 co 30 minut, od 12.46 do 18.06 co 20 minut, od 18.36 do 22.36 co 30 minut i ostatni o 23.06 tylko do Chwaszczyna. Pierwszy kurs na pełnej trasie poprzedzały kursy z przystanku przy tzw. Garażach w Redłowie do Oliwy przez Chwaszczyno w godz. 4.35-5.35 co 20 minut. Natomiast z Oliwy wyznaczono odjazdy w godzinach od 5.23 do 8.43 co 20 minut, od 9.13 do 13.43 co 30 minut (w soboty od 12.43), od 14.03 do 19.03 co 20 minut (w soboty od 13.03), od 19.33 do 22.33 co 30 minut i ostatni o 23.03 przez Chwaszczyno tylko do Redłowa Garaży. Kursy na całej trasie do Gdyni Pl. Konstytucji poprzedzały kursy z Chwaszczyna o 5.05 i 5.25. Czas jazdy autobusu od pętli do pętli w obu kierunkach ustalono na 54 minuty bez zróżnicowania według pór dnia. W rezultacie poza przerwami socjalnymi postoje wynosiły: 9 minut w Gdyni i 3 minuty w Oliwie. Linię obsługiwało 6 autobusów (4 całodzienne i 2 szczytowe), ekspediowanych przez zajezdnię w Gdyni-Redłowie. W rozkładzie świątecznym, obowiązującym w niedziele i święta, odjazdy z obu pętli zaplanowano co 30 minut przez cały dzień z załamaniem rytmu na poranne i wieczorne przerwy posiłkowe, z Pl. Konstytucji od 5.53 do 7.53, od 8.29 do 17.59 i od. 18.36 do 22.36 (dodatkowo z Redłowa o 4.35, 5.02, 5.32), natomiast z Oliwy o 5.23, od 5.50 do 8.50, od 9.26 do 18.56 i od 19.33 do 23.03 co 30 minut (ostatni tylko do Redłowa). Ponadto wyznaczono pierwszy kurs z Chwaszczyna do Gdyni o godzinie 5.12.
W okresie funkcjonowania linii 171 na trasie z Dworca Głównego PKP w Gdyni do Oliwy częstotliwość kursowania autobusów zmieniano wiele razy. Po niespełna miesiącu, z dniem 2 grudnia 1975 r., zmniejszono częstotliwość w godzinach wieczornych z 30 do 40 minut. Dwa lata później w 1977 r., z dniem 10 października, na skutek wydłużenia czasów jazdy do 58 minut w obu relacjach (z wyjątkiem okresu po godz. 21.00), zmniejszono częstotliwość kursowania autobusów do 21 minut w godzinach szczytów przewozowych, 31-32 minut w okresie między szczytami i 42 minut w godzinach wieczornych. W następnym roku, z dniem 25 kwietnia, zmniejszono liczbę autobusów obsługujących linię do 4 w ciągu całego dnia powszedniego, wprowadzając ujednoliconą częstotliwość co 31 minut przy czasach jazdy wynoszących 57 minut w obu kierunkach. Po trzech tygodniach, z dniem 17 maja, powrócono do zmniejszonej częstotliwości w godzinach wieczornych ustalając ją na poziomie 41 minut. Jesienią 1978 r., z dniem 28 października, w godzinach szczytów przewozowych zwiększono częstotliwość do 25 minut zachowując w godzinach międzyszczytowych oraz po szczycie popołudniowym włącznie z godzinami wieczornymi częstotliwość co 31 minut. Liczba autobusów obsługujących linię wzrosła do 5. Podstawowe rozwiązania rozkładowe z końca 1978 r. utrzymały się do 1986 r., kiedy to z dniem 6 grudnia wydłużono i zróżnicowano w skali dnia czasy jazdy. W rozkładzie powszednim w relacji z Gdyni wyznaczono je w przedziale 55-56 minut, natomiast w relacji z Gdańska – w przedziale 56-64 minuty. W rezultacie obniżono częstotliwość do 27 minut w szczytach i 36 minut poza szczytami. W rozkładzie niedzielno-świątecznym nie zróżnicowano czasów jazdy w skali dnia przyjmując 55 minut w relacji z Gdyni i 56 minut w relacji z Gdańska. Pozwoliło to powrócić do 30-minutowego rytmu częstotliwości od rana do wieczora z załamaniami na przerwy posiłkowe. Czasy jazdy okazały się jednak zbyt napięte, a postoje wyrównawcze za krótkie. W związku z tym w kolejnym roku czasy jazdy wydłużono do 56 minut z Gdyni i 60 minut z Gdańska, natomiast częstotliwość obniżono do 33 minut.
W 1990 r. po skróceniu trasy linii 171 powrócono do 30-minutowego interwału częstotliwości, jako podstawowego, we wszystkie dni tygodnia. W rozkładzie jazdy, który wszedł w życie z dniem 25 listopada 1992 r., w związku ze skierowaniem linii przez Dąbrowę, co do zasady ustalono odjazdy co 30 minut, jednak z licznymi odstępstwami od równomiernego rytmu, w szczególności w dniu powszednim. Przykładowo, w tym rodzaju dnia z pętli na Karwinach zaplanowano następujące odjazdy: od 4.42 do 8.12 co 30 min, od 8.47 do 13.47 co 30 min, od 14.13 do 15.43 co 30 min, od 16.15 do 17.45 co 30 min, o 18.22, od 19.02 do 21.32 co 30 min, o 22.04 i 22.44. Pojawiły się więc nawet 2 interwały 40-minutowe. Czasy jazdy wyznaczono z Karwin do Oliwy w przedziale 33-36 minut i z Oliwy do Karwin w przedziale 34-39 minut. Do eksploatacji przeznaczono, zarówno autobusy gdańskie, jak i gdyńskie. Prawie przez cały okres obsługi linii we wszystkie dni tygodnia kursowały 3 autobusy. Wyjątkiem były godziny po porannym szczycie przewozowym, kiedy w celu zapewnienia kierowcom przerw socjalnych uruchamiano czwarty autobus. Rano kursowały 2 autobusy gdańskie i 1 gdyński, w porze porannej przerwy socjalnej – 2 gdańskie i 2 gdyńskie, następnie 2 gdańskie i 1 gdyński, od ok. godz. 16 – do końca dnia 1 gdański i 2 gdyńskie (w rozkładzie świątecznym obowiązującym w wolne soboty, niedziele i święta od ok. godz. 14.30).
W rozkładzie jazdy obowiązującym od 1 lutego 1993 r. w dni powszednie w okresie porannego szczytu przewozowego wsparciem, zapewniającym utrzymanie ok. 30-minutowego standardu częstotliwości przy stosunkowo długich przerwach socjalnych stał się trzeci gdański autobus, zamiast drugiego gdyńskiego. Podobnie uczyniono w rozkładzie jazdy obowiązującym w soboty, niedziele i święta, w którym w godzinach porannych także wprowadzono do obsługi 4 autobus, ekspediowany przez gdańskiego przewoźnika. Zmiany te były związane z powrotem do zasady dokładnej kompensacji wozokilometrów wykonywanych przez gdańskiego przewoźnika na terenie Gdyni i gdyńskiego na terenie Gdańska. W przywołanym rozkładzie jeszcze nie sprecyzowano rodzaju taboru w podziale na standardowy i przegubowy do obsługi poszczególnych zadań, wprowadzając zapis, że dozwolone jest eksploatowanie każdego z nich. Dopiero w rozkładzie jazdy obowiązującym od 25 listopada 1994 r., dla gdyńskiego przewoźnika alokowano tabor standardowy, dla gdańskiego – dowolny, co oznaczało, że gdyńskiemu przewoźnikowi umożliwiono eksploatację autobusu standardowego, a nie zobowiązano go do tego. Jednoznaczne zapisy w powszednim rozkładzie jazdy dotyczące alokacji rodzaju taboru, jako nowe rozwiązanie, wprowadzono z dniem 4 września 1998 r. Gdańskiego przewoźnika zobowiązano do eksploatacji autobusów przegubowych na większości zadań; gdyńskiemu zapewniono możliwość wykorzystywania do obsługi linii pojazdu standardowego. W rozkładzie tym zrezygnowano z załamywania rytmu częstotliwości z powodu przerw socjalnych dzięki wprowadzeniu na jedną parę kursów czwartego pojazdu, tak samo jak w godzinach porannych ekspediowanego przez gdańskiego przewoźnika (w soboty, niedziele i święta uczyniono tak dopiero w 2006 r., z dniem 18 kwietnia).
W rozkładzie powszednim, który wszedł w życie z dniem 31 maja 2000 r. w przypadku jednego gdańskiego autobusu przegubowego doprecyzowano, że ma być to pojazd niskopodłogowy. Gdyński przewoźnik mógł dalej eksploatować na swoim jedynym zadaniu autobus standardowy. Z tym samym dniem w rozkładzie jazdy ważnym w wolne soboty, niedziele i święta alokowano po raz pierwszy pojazdy przegubowe. Objęto nimi 2 zadania gdańskie, dopuszczając autobusy wysokopodłogowe. Do obsługi zadania gdyńskiego oraz niepełnowymiarowych zadań gdańskich wyznaczono pojazdy standardowe. Przewoźnik gdyński został zobowiązany do eksploatacji autobusu niskopodłogowego.
W 2001 r., w rozkładzie powszednim, który wszedł w życie z dniem 18 stycznia, gdyński przewoźnik już także został zobowiązany do eksploatowania pojazdu przegubowego (bez doprecyzowania , że ma to być pojazd niskopodłogowy) na podstawowej części zadania od godzin porannych do ok. godziny 20.30. W rezultacie na linii kursowały głownie pojazdy przegubowe. W tym samym roku, w rozkładzie jazdy obowiązującym od 16 czerwca, gdańskiemu przewoźnikowi umożliwiono na zadaniu, na którym był zobowiązany eksploatować autobus przegubowy niskopodłogowy zastąpić go pojazdem niskopodłogowym pośrednim pomiędzy standardowym a przegubowym o długości 15 m (fachowo tzw. pojazdem wydłużonym, potocznie nazywanym deskorolką). Identycznie postąpiono od 1 listopada 2001 r. w odniesieniu do gdyńskiego przewoźnika. W powszednim rozkładzie jazdy zwiększono zaplanowaną liczbę takich autobusów do dwóch. Natomiast w rozkładzie jazdy ważnym od tamtego dnia w soboty, niedziele i święta zaplanowano tylko jedną „deskorolkę” – gdyńską, a gdańskiego przewoźnika w miejsce jednego z dwóch wysokopodłogowych pojazdów przegubowych zobowiązano do eksploatacji pojazdu niskopodłogowego, dopuszczając autobus standardowy.
W 2005 r., z dniem 1 lipca, zastosowano rozróżnienie w rozkładzie powszednim na szkolny i feryjno-wakacyjny. W tym pierwszym w jednym interwale 30-minutowym na odcinku trasy z Oliwy do Chwaszczyna zwiększono w obu kierunkach częstotliwość do 15 minut, wprowadzając kolejny gdański autobus.
W 2006 r., w powszednim rozkładzie jazdy, datowanym na dzień 18 kwietnia, zaplanowano w obsłudze linii 171 już wyłącznie pojazdy niskopodłogowe. W przypadku gdańskiego przewoźnika były to głównie „deskorolki”. Tylko na jednym dodatkowym zadaniu w porze porannych przerw socjalnych i drugim zaplanowanym w godzinach wieczornych dopuszczony był pojazd standardowy niskopodłogowy. Zadanie gdyńskie przeznaczono do obsługi autobusem przegubowym niskopodłogowym. W rozkładzie obowiązującym w soboty, niedziele i święta także zaplanowano obsługę linii wyłącznie przez autobusy niskopodłogowe – dwie gdańskie „deskorolki” i jednego gdyńskiego przegubowca na zadaniach całodziennych oraz dwa gdańskie pojazdy standardowe na zadaniach niepełnowymiarowych.
Dwa lata później, z dniem 3 marca 2008 r., do końca roku uczyniono odstępstwo od zasady kursowania na linii 171 wyłącznie pojazdów niskopodłogowych, dopuszczając w dni powszednie do obsługi dodatkowego zadania w porze porannych przerw socjalnych autobus standardowy wysokopodłogowy.
W 2009 r., z dniem 1 stycznia, wprowadzono w rozkładzie powszednim w porannym szczycie interwał 20-minutowy, zamiast 15-minutowego, ale już na całej trasie linii w ciągu 1 godziny, rezygnując z podziału rozkładu powszedniego na szkolny i feryjno-wakacyjny. W eksploatacji pozostawiono 4 autobusy – 3 gdańskie i 1 gdyński. Tylko w rozkładzie sobotnim w wykonywaniu pary porannych kursów przewoźnika gdańskiego zastąpił gdyński. Pod wpływem warunków ruchu drogowego, zostały wydłużone i bardziej zróżnicowane czasy jazdy. W relacji do Oliwy zaplanowano je w przedziale 32-35 minut (w następnym roku w przedziale 32-38) , natomiast w relacji do Karwin – w przedziale 33-40 minut. W rezultacie ograniczone zostały postoje wyrównawcze. Wszystkie zadania w rozkładzie zaplanowano dla pojazdów niskopodłogowych – w powszednim wyłącznie przegubowych, w obowiązującym w soboty, niedziele i święta – przegubowych i standardowych, przy czym dla tych drugich tylko zadania niepełnowymiarowe.
W 2010 r., z dniem 1 sierpnia, w dni powszednie do obsługi gdyńskiego zadania w godzinach wieczornych, od ok. godz. 19.30, dopuszczono autobus standardowy niskopodłogowy. Rok później, z dniem 1 marca, w rozkładzie jazdy obowiązującym tylko w niedziele i święta z zadania gdyńskiego wyodrębniono drugie zadanie w godzinach porannych, na którym dopuszczono eksploatację pojazdu standardowego. Zadanie takie było po raz ostatni przewidziane w rozkładzie jazdy, który wszedł w życie 10 kwietnia 2019 r.
Czwarty autobus w ruchu w dni powszednie na okres całego popołudniowego szczytu przewozowego wprowadzono, przy niezmienionych czasach jazdy, dopiero w rozkładzie obowiązującym od 2 kwietnia 2015 r. Wzrosły więc znacznie długości postojów wyrównawczych, głównie w celu zapewnienia możliwości punktualnych odjazdów z przystanków początkowych w sytuacji znacznych opóźnień pod wpływem zatorów drogowych. Zachowana została struktura eksploatowanego taboru: 3 autobusy gdańskie i 1 gdyński. Wkrótce sytuacja drogowa na trasie linii 171 pogorszyła się na tyle, że znowu bez wydłużania czasów jazdy do obsługi linii w popołudniowym szczycie przewozowym skierowano piąty autobus, tym razem gdyński. Nastąpiło to z dniem 4 kwietnia 2016 r.
W 2019 r., z dniem 25 maja powrócono w dni powszednie na linii 171 do eksploatacji wyłącznie pojazdów przegubowych niskopodłogowych. W tym samym roku, z dniem 25 listopada, maksymalny czas jazdy w obu kierunkach przyjęto na poziomie 40 minut. Do obsługi linii zaplanowano w rozkładzie powszednim: 4 autobusy w szczycie porannym, 5 w szczycie popołudniowym i 3 między szczytami oraz wieczorem. W rozkładzie jazdy z 9 maja 2022 r. wydłużono maksymalny czas jazdy z Oliwy do Karwin z 40 do 42 minut. W przeciwnej relacji jako maksymalny rozkładowy czas jazdy zachowano 40 minut, ale tylko do 19 września 2022 r., kiedy to wydłużono go, w powiązaniu ze zmianą trasy, do 44 minut. W nowym rozkładzie liczbę autobusów kursujących na linii w okresie między szczytami zwiększono do 5 bezpośrednio po szczycie porannym i 4 w późniejszych godzinach tego okresu, eksploatując najpierw 3 gdańskie autobusy i 2 gdyńskie, potem 3 gdańskie i 1 gdyński.
W 2023 r., z dniem 1 kwietnia, w powiązaniu ze zmianami rozkładów jazdy gdańskich linii 169 i 179 obsługujących Osowę, zrezygnowano na linii 171 z 20-minutowej częstotliwości, obowiązującej w ciągu 1 godziny szczytu porannego, na rzecz 30-minutowej – jako całodziennej i całotygodniowej. Czasy jazdy ustalono w przedziale 34-40 minut w kierunku Oliwy i 36-45 minut – w kierunku Karwin. Zachowano liczbę i strukturę autobusów ekspediowanych w poszczególnych porach dnia. Kilka miesięcy później, z dniem 25 listopada 2023 r, po raz kolejny wydłużono czasy jazdy. Wyznaczono je w przedziale 37-49 minut w relacji do Oliwy i 36-53 minuty w relacji do Karwin. Liczba i struktura autobusów nie uległa zmianie.
Rozkład jazdy z 25 listopada 2023 r. obowiązywał w dniu 50-lecia funkcjonowania linii. Maksymalny rozkładowy czas jazdy z Karwin do Oliwy był tylko krótszy o 5 minut, a z Oliwy do Karwin – o 1 minutę niż w 1975 r. na całej trasie Gdynia Pl. Konstytucji – Gdańsk Oliwa w obu kierunkach. W rozkładzie powszednim zaplanowano odjazdy z Karwin o godzinie: 4.36, 5.09 i 5.39, dalsze od 6.08 do 23.08 co 30 minut, natomiast z Oliwy o 4.31 i 4.56, kolejne od 5.21 do 8.51, od 9.19 do 12.49 i od 13.26 do 22.56 co 30 minut. W rozkładzie sobotnim i niedzielno-świątecznym pierwsze odjazdy z Karwin, wyznaczono o godzinie 4.36 i 5.19, od 6.08 tak jak w dniu powszednim, z Oliwy – o 4.43 i 5.23, od 5.58 do 19.28 co 30 minut i od 19.56 jak w dniu powszednim.
Obsługę komunikacyjną linii 171 zainaugurowało Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gdańsku, które powierzyło ją Zakładowi Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Wszystkie autobusy były ekspediowane z zajezdni w Redłowie. Po likwidacji tego przedsiębiorstwa obsługą linii, z dniem 1 maja 1989 r., zajęło się Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gdyni, przekształcone dwa lata później Miejski Zakład Komunikacyjny w Gdyni. Od 20 marca 1990 r. do obsługi linii włączyło się Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, przekształcone w następnym roku w Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku (ZKM Gdańsk). Od 1 stycznia 1993 r. organizatorem linii 171 ze strony Gdyni stał się nowo powołany w wyniku restrukturyzacji gdyńskiej komunikacji miejskiej – Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni (ZKM), który zatrudnił do obsługi linii Miejski Zakład Komunikacyjny w Gdyni. Wkrótce jednak, z dniem 1 lutego 1993 r., w miejsce tego zakładu obsługą linii na podstawie umowy z ZKM zajęło się Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Gdańsku (PKS Gdańsk). Z dniem 1 listopada 2001 r. w roli przewoźnika zatrudnionego przez ZKM na linii 171 zaczął funkcjonować, zamiast gdańskiego, wejherowski PPKS (PKS Wejherowo). Równo trzy lata później, z dniem 1 listopada 2004 r., do obsługi linii 171 ze strony ZKM powrócił gdyński przewoźnik komunalny w postaci Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni (PKM). Natomiast ze strony Gdańska nadal linię obsługiwał ZKM Gdańsk. Od 2005 r. współorganizatorem linii 171 stał się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku (ZTM), który zatrudnił w charakterze przewoźnika ZKM Gdańsk. W 2009 r, z dniem 1 stycznia, przewoźnik ten został w obsłudze linii 171 zastąpiony przez prywatnego przewoźnika funkcjonującego pod nazwą Warbus. Z dniem 1 stycznia 2018 r., jego miejsce zajął inny prywatny przewoźnik – BP Tour. Przez ponad 2 lata, od 18 kwietnia 2009 r. do 31 października 2011, w soboty jednio zadanie obejmujące parę kursów w okresie porannych przerw socjalnych z ramienia ZKM w Gdyni wykonywał prywatny przewoźnik Przewozy Autobusowe GRYF.
W dniu jubileuszu 50-lecia linii 171 jej organizatorami byli: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, natomiast przewozy wykonywali: BP Tour i PKM. Autobusy gdańskie i gdyńskie eksploatowane na linii 171 od prawie 30 lat różniły się barwami. Pierwsze zostały przy barwach kremowo-czerwonych, drugie przyjęły barwy biało-niebieskie. W zakresie opłat za przejazdy zapewniono obowiązywanie w gdańskich i gdyńskich autobusach taryf i biletów gdańskich, i gdyńskich. U kierowców zapewniono jednak tylko dostępność biletów organizatora, na rzecz którego przewoźnik świadczył usługi, w dniu jubileuszu linii – 75-minutowych i 24-godzinnych. W zakresie przejazdów jednorazowych najpierw w miejsce odcinków taryfowych gdyński organizator wprowadził strefy przy przekraczaniu granic administracyjnych gmin, gdański odcinki czasowe wyznaczone czasem jazdy. W końcu, w 2009 r., przestały obowiązywać strefy i odcinki taryfowe, a więc możliwe stało się pokonanie całej trasy na podstawie biletu jednoprzejazdowego, który w dniu jubileuszu linii kosztował 4,80 zł, niezależnie od długości trasy przejazdu.
Na linii 171 eksploatowano autobusy różnych typów i marek. Na początku kursowały głównie Jelcze 272 MEX (tzw. ogórki). Pojawiały się jednak także Jelcze 043 Car (ogórki w wersji regionalnej), w tym incydentalnie z przyczepą (jeden z nich, eksploatowany bez przyczepy, w okresie śnieżycy prawdopodobnie zimą 1976/1977 wpadł do rowu na ul. Kielnieńskiej). Pod koniec lat 70. autobusy te zostały zastąpione przez Jelcze PR110 (tzw. Berliety). W 1983 r. linię zdominowały Ikarusy 280. Zaczęła więc być ona obsługiwana pojazdami przegubowymi. Na początku lat 90., po skróceniu trasy i dołączeniu do obsługi linii przewoźnika gdańskiego eksploatowano głównie autobusy standardowe: Jelcze M11, Ikarusy 260 i Mercedesy O305. Wprowadzenie przez ZKM na linię 171 przewoźnika PKS Gdańsk pociągnęło za sobą pojawienie się w jej obsłudze autobusu Jelcz L11, przystosowanego do przewozów regionalnych, a więc charakteryzującego się większą liczbą miejsc siedzących. Alokowanie na linii 171 autobusów niskopodłogowych spowodowało wprowadzenie do jej obsługi pojazdów różnych marek i typów. ZKM Gdańsk eksploatował głównie 15-metrowe Neoplany N4020 („deskorolki”), natomiast PKS Wejherowo – Mercedesa O530L (pojazd ten, będący także „deskorolką”, rozpoczął obsługę linii 171 w dniu 1 listopada 2001 r. i został z niej wycofany rok później, w dniu 18 grudnia, po pożarze jaki wybuchł w komorze silnika podczas jazdy ul. Spacerową. Zastąpił go MAN NG312. Warbus jako podstawowe autobusy przeznaczył do obsługi linii 171 Solarisy Urbino 18, BP Tour – Mercedesy Conecto G. Gdyński PKM na linię 171 kierował zamiennie wszystkie posiadane autobusy marki MAN i Mercedes (w tym MAN-y CNG – zasilane sprężonym gazem ziemnym), zarówno przegubowe, jak i standardowe oraz jedynego posiadanego przez kilkanaście lat przegubowego Solarisa Urbino 18.
Opracowanie: Olgierd Wyszomirski
Bibliografia
Dane i materiały Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Gdańsku,
Dane i materiały Miejskiego Przedsiębiorstwa/ Zakładu Komunikacyjnego w Gdyni,
Dane i materiały Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni,
Dziennik Bałtycki 1975-1992, różne numery,
Józefowicz M., Prasowa historia komunikacji miejskiej w Gdyni 1945-2001,
Dane i materiały własne autora.