Aktualizacja: 18.07.2025 16:03
Linia komunikacji miejskiej na trasie Gdynia – Gdańsk została uruchomiona 10 lipca 1945 r., kilkanaście dni po rozpoczęciu kursowania na tej trasie autobusów prywatnego przewoźnika zatrudnionego przez przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS). Wkrótce przedsiębiorstwo to we własnym zakresie zaczęło świadczyć usługi przewozowe. Wspólna obsługa trasy z PKS trwała do maja 1950 roku. Potem pozostały już na niej wyłącznie pojazdy komunikacji miejskiej.
W funkcjonowaniu linii autobusowej na trasie Gdynia – Gdańsk następowały przerwy. Pierwsza z nich trwała od 1 lutego do 14 maja 1955 r. i wynikała zapewne z przeświadczenia, że w sytuacji niedoboru autobusów wystarczającą obsługę komunikacyjną tej trasy zapewniają tramwaje, trolejbusy i pociągi elektryczne. Kolejna była znacznie dłuższa i objęła okres od 13 grudnia 1981 r. do 21 lipca 1986 r. Spowodowało ją wprowadzenie stanu wojennego. Jego odwołanie w 1983 r. nie pociągnęło za sobą przywrócenia linii, ponieważ prawdopodobnie znowu uważano, że nie jest niezbędna. Następna przerwa w funkcjonowaniu linii od 1 lutego do 28 lutego 1990 r. wiązała się zapewne ze zmianami organizacyjnymi w trójmiejskiej komunikacji miejskiej. Linia wróciła 1 marca, ale na krótko, tylko do 31 sierpnia 1990 r., kiedy to została ostatecznie zlikwidowana jako stałe połączenie autobusowe. W 2006 r. i 2019 r. została uruchomiona incydentalnie, za każdym razem na 2 dni. Natomiast od 2010 r. jest uruchamiana raz w roku w sobotę przypadającą w Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu (zwanym od 2022 r. Europejskim Tygodniem Mobilności), w dniach od 16 do 22 września.
Linia autobusowa na trasie Gdynia – Gdańsk zaczęła funkcjonować tylko z oznaczeniem kierunkowym. W 1946 r. w ramach literowego oznaczania linii autobusowych komunikacji miejskiej przypisano jej literę A, a w 1954 r. w związku z przejściem na oznaczenie cyfrowe – numer 101. W 1986 r. otrzymała znowu literę A jako połączenie pospieszne. Uruchamiając linię w 2006 r. zrezygnowano z takiego statusu i przyjęto numer 101.
W ramach komunikacji miejskiej na trasie Gdynia – Gdańsk usługi świadczyli różni przewoźnicy. Zaczęły to robić samorządowe przedsiębiorstwa z Gdańska, Gdyni i Sopotu, które, z dniem 1 kwietnia 1946 r., zostały połączone w Międzykomunalne Zakłady Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia. 24 lutego 1951 r. obsługą linii A i następnie 101 zajęło się państwowe Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia, przekształcone z początkiem 1975 r. w Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gdańsku z zakładami w Gdańsku i Gdyni. Po likwidacji tego przedsiębiorstwa, z dniem 1 maja 1989 r., obsługa linii A przypadła Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, którego miejsce, z dniem 1 marca 1990 r., zajęło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gdyni. Od momentu zakonczenia funkcjonowania linii A raz w roku we wrześniową sobotę organizacją przewozów zajęli się: Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni i Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, natomiast w roli operatorów wystąpili: Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, który zmienił nazwę na Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni, a ostatnio także: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni i Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Na liniach A i 101 w różnych okresach kursowały wspólnie autobusy ekspediowane z Gdańska i Gdyni lub wysyłane tylko z zajezdni w Gdańsku czy też w Gdyni. W pierwszych latach funkcjonowania linii miała miejsce jej wspólna obsługa, z większym udziałem Gdyni. Od 15 maja 1955 r. obsługa linii przypadła tylko autobusom gdańskim. Po koniec 1958 r. zaczęły być wysyłane na linię 101 także autobusy gdyńskie. Przez krótki czas w 1959 r. liczba gdyńskich i gdańskich autobusów zrównała się. Dominujący udział autobusów gdańskich został utrzymany do 1968 r., kiedy to przewagę liczbową uzyskały autobusy gdyńskie. W latach 1973-1981 w obsłudze linii 101 występowały już tylko autobusy gdyńskie. Od 1986 r. do początku 1990 r. na linii A kursowały wyłącznie autobusy gdańskie, potem przez krótki czas – jedynie gdyńskie. W latach 2010-2024 raz w roku we wrześniową sobotę kierowane były do obsługi linii 101 zarówno pojazdy gdańskie, jak i gdyńskie.
Przez cały okres funkcjonowania, linia na trasie Gdynia – Gdańsk była traktowana jako specjalna. Znajdowało to przede wszystkim odzwierciedlenie w obowiązujących taryfach, w których tylko wyjątkowo, w ściśle określonym czasie, dopuszczano przejazdy na podstawie biletów okresowych. Stawki taryfowe były z zasady wyższe. Tak jak na innych liniach stosowano taryfę odcinkową, dzieląc trasę na 4 odcinki. Od momentu incydentalnego uruchomienia linii w 2006 r. charakter połączenia specjalnego nadaje jej brak obowiązywania opłat za przejazdy.
Trasa linii w całym okresie jej funkcjonowania nie uległa zasadniczym zmianom. Przystanek krańcowy w Gdyni zawsze znajdował się przy Dworcu Głównym PKP, natomiast w Gdańsku do 2017 r. – przy Urzędzie Wojewódzkim. W 2018 r., w związku z likwidacją pętli został on przeniesiony na przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. W Gdyni na przestrzeni czasu zmieniały się ulice w Śródmieściu, którymi prowadziła trasa linii. Podstawowymi ulicami na trasie linii pozostały al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie oraz al. Grunwaldzka, al. Zwycięstwa, Błędnik, Podwale Grodzkie, Wały Jagiellońskie i Okopowa w Gdańsku. Przez pewien czas w pierwszej połowie lat 50. trasa linii prowadziła do i z Dworca w Gdyni przez port ul. Polską. Podczas zasadniczych przebudów dróg autobusy kursowały objazdami, w szczególności w pierwszej połowie lat 60. w Sopocie podczas poszerzania al Niepodległości. W drodze do Gdyni podjeżdżały wówczas nawet pod Grand Hotel.
Autobusy na linii Gdynia – Gdańsk kursowały z różną podstawową częstotliwością w przedziale od kilku do kilkudziesięciu minut. W 1946 r., kiedy to nie było jeszcze połączenia tramwajowego z Gdańska do Sopotu i połączenia trolejbusowego z Gdyni do Sopotu, ani też nie było Szybkiej Kolei Miejskiej częstotliwość mogła być przeciętnie zbliżona do 4 minut. W całym okresie funkcjonowania linii jako podstawowe wystąpiły różne rozkładowe standardy częstotliwości, wyrażone w minutach: 7, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 20, 26, 30 i 60.
Do obsługi linii kierowane były pojazdy różnych typów i marek. Kursowały autobusy z naczepami, przyczepami, piętrowe i przegubowe. Pojawiły się także trolejbusy z dodatkowym napędem bateryjnym. Pojazdy nowe z reguły zaczynały jeździć najpierw na linii 101.
22 czerwca 1945 r. Państwowa Komunikacja Samochodowa, zatrudniając prywatnego przewoźnika pn. Autobaza, uruchomiła linię z Gdyni do Gdańska, obsługiwaną przez kilka autobusów. Kilkanaście dni później, z dniem 10 lipca 1945 r., powstała na trasie z Gdyni Dworca Głównego PKP do Gdańska Urzędu Wojewódzkiego linia trzech przewoźników komunalnych: Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Gdyni (MZK Gdynia), Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Gdańsku (MZK Gdańsk) i Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Sopocie (MKS). Trasę linii wyznaczono ulicami: Dworcową, Starowiejską, Świętojańską i Gdańską (obecnie al. Zwycięstwa) w Gdyni, Stalina (obecnie al. Niepodległości) w Sopocie, al. Grunwaldzką, al. Rokossowskiego (obecnie al. Zwycięstwa), Błędnik, Podwale Grodzkie, Wały Jagiellońskie i Okopową w Gdańsku.
Na początku 1946 r. na linii z Gdyni do Gdańska kursowały autobusy PKS i komunikacji miejskiej. Baza w Gdyni ekspediowała 8 autobusów, spośród 20 posiadanych i 13 eksploatowanych łącznie na 3 liniach. Ograniczeniem były problemy z dostawami paliwa. Po ich przezwyciężeniu liczba gdyńskich autobusów miejskich na trasie do Gdańska miała zostać zwiększona do 10, w jednakowych barwach.
W dniu 1 kwietnia 1946 r. powstały Międzykomunalne Zakłady Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia
(MZK G-G), z siedzibą w Gdańsku-Wrzeszczu, obsługujące całe Trójmiasto, w tym linię z Gdyni do Gdańska, oznaczoną literą A. W maju 1946 r. na trasie Gdańsk – Gdynia łącznie kursowało już 30 autobusów. Można przyjąć, że były one w stanie zapewnić przeciętną częstotliwość co 4 minuty. Sukcesywnie autobusy na tej trasie były wspierane tramwajami, które zaczęły kursować z Gdańska do Sopotu 29 października 1946 r. po przedłużeniu linii z Oliwy i trolejbusami, które, 17 stycznia 1947 r. zaczęły kursować z Gdyni do Sopotu, po przedłużeniu linii z Orłowa. W 1947 r. pod wpływem rozwoju komunikacji tramwajowej i trolejbusowej możliwe stało się obniżenie liczby autobusów obsługujących linię A i w konsekwencji częstotliwości ich kursowania.
W połowie 1947 r. zajezdnia MZK G-G w Gdyni dysponowała 22 autobusami przygotowanymi do eksploatacji, w tym 2 ciągnikami z naczepami do przewozu 150 pasażerów, którym nadano nazwy Bajadera i Colombina. Zespoły te zostały przeznaczone do obsługi linii A.
W drugiej połowie 1947 r. na trasie Gdynia – Gdańsk, poza 12 autobusami MZK G-G, wciąż kursowały autobusy PKS. Pojazdy obu przewoźników różniły się barwą: pierwszego z nich były czerwono-kremowe, drugiego – zielono-brązowe. Niestety przewoźnicy w niewielkim zakresie współpracowali w obsłudze pasażerów. Z dniem 28 września 1947 r. PKS przestał honorować bilety miesięczne i służbowe MZK G-G.
Z dniem 13 października 1947 r. MZK G-G wprowadziło na linii A następujący rozkład jazdy: odjazdy z Gdańska od godz. 6.00 do 21.45 i z Gdyni od godz. 6.00 do godz. 22.41 co 7 minut, dalej co 14 minut. Ostatni odjazd z Gdańska wyznaczono o godz. 23.23, z Gdyni – o godz. 23.55 na całej trasie i o godz. 0.06 i 0.20 tylko do Wrzeszcza. Linię obsługiwały autobusy z zajezdni w Gdyni i Gdańsku. W listopadzie podano do wiadomości, że z autobusów na linii A chce skorzystać dziennie 300 tys. pasażerów w sytuacji gdy ich zdolność przewozowa wynosi 250 tys. pasażerów. W godzinach szczytów przewozowych: rano do godz. 8.00 i po południu do godz. 16.00 potencjalny popyt przekraczał o 100% oferowaną podaż.
Z dniem 25 stycznia 1948 r. MZK G-G obniżyło częstotliwość kursowania autobusów na linii A. Zapewniono od godz. 6.00 z Gdyni i 6.10 z Gdańska do 21.55 z Gdańska kursowanie autobusów co 15 minut, następnie co 30 minut. Ostatni odjazd z Gdańska zaplanowano o godz. 23.10, z Gdyni o godz. 23.30 na całej trasie i o godz. 24.00 i 0.15 do Wrzeszcza. Latem 1948 r. w niedziele zwiększono liczbę autobusów obsługujących trasę Gdańsk – Gdynia do 18. We wrześniu 1948 r. poinformowano, że ze względu na brak wystarczającej liczby połączeń trolejbusowych autobusy linii A po odjeździe z przystanku początkowego przy Dworcu Głównym w Gdyni zatrzymują się na przystankach miejskich na pl. Kaszubskim, przy Zarządzie Miasta oraz przy garażach MZK G-G w Redłowie i że pasażerowie mogą z nich korzystać na podstawie taryfy wewnątrzmiejskiej. Zapowiedziano, że po zwiększeniu liczby połączeń trolejbusowych autobusy linii A będą kursować wyłącznie jako środek szybkiej komunikacji między 3 miastami.
Z dniem 1 maja 1948 r. do obsługi linii 101 zostało włączonych 5 autobusów marki Leyland. Pod koniec 1947 r. sprowadzono z Wielkiej Brytanii podwozia tych autobusów. Były one sukcesywnie karosowane we własnym zakresie przez MZK G-G. Każdy z tych autobusów miał 36 miejsc siedzących i 10 stojących. Nadano im nie tylko numery, ale także imiona: Miś, Ryś, Żbik, Pantera i Mewa.
W czerwcu 1948 r. poinformowano, że do obsługi linii A zostaną skierowane 3 odbudowane autobusy piętrowe marki Büssing.
W listopadzie 1948 r. gdański PKS otrzymał włoskie autobusy marki Fiat z przyczepami o łącznej pojemności 104 miejsc siedzących. Zostały one przeznaczone do obsługi linii Gdańsk – Gdynia. Do pasażerów zwrócono się z prośbą o respektowanie zasady nieprzekraczania nominalnej liczby miejsc w autobusach i tym celu ustawiania się w kolejce na przystankach.
W grudniu 1948 r. poinformowano, że MZK G-G rozważa wycofanie kilku autobusów z linii A i skierowanie ich do obsługi linii miejskich.
W 1949 r. MZK G-G i PKS dalej obsługiwały wspólnie linię na trasie Gdańsk – Gdynia. Na podstawie Zarządzenia Ministra Komunikacji z 27 grudnia 1948 r. oraz porozumienia obu przewoźników, z dniem 6 stycznia 1949 r., weszła w życie nowa wspólna taryfa opłat za przejazdy na trasie linii A.
Na początku 1949 r. poinformowano, że gdański PKS otrzymał 4 kolejne autobusy marki Fiat z przyczepami, które, z dniem 17 stycznia, zostaną włączone na linię Gdańsk – Gdynia. Podano także do wiadomości, że MZK G-G otrzymały 10 samochodów ciężarowych, które po przystosowaniu do ruchu pasażerskiego zostaną skierowane do obsługi linii na Oksywie i Witomino oraz do Chyloni. Zapewniono też, że 1 maja włączony zostanie do obsługi linii A trzeci ciągnik siodłowy z naczepą przystosowaną do przewozu 110 pasażerów. Pojazdowi temu nadano nazwę Syrena.
W maju 1949 r. podano do wiadomości, że MZK G-G otrzymały 10 podwozi autobusowych marki Fiat, których karosowania podjęła się Stocznia Północna w Gdańsku, uzyskując w nich 34 miejsca siedzące i 15 stojących. Od października 1949 r. do stycznia 1950 r. autobusy te były sukcesywnie włączane do obsługi linii A, część z nich skierowano jednak na linię do portu w Gdyni.
Z dniem 1 września 1949 r. na linii Gdynia – Gdańsk MZK G-G zmniejszyło liczbę przystanków. Zlikwidowane zostały przystanki przy ul. Wielkopolskiej w Orłowie, przy ul. Oliwskiej w Oliwie i przy Centrali Materiałów Budowlanych w Oliwie. Przystanek przy Bramie Oliwskiej stał się „przystankiem na żądanie”.
Pod koniec 1949 r. PKS w Gdańsku otrzymał 4 autobusy francuskiej marki Chausson. Na początku 1950 r. autobusy te zastąpiły na trasie Gdańsk – Gdynia zielone autobusy marki Fiat tego przewoźnika, który przeznaczył je do obsługi linii dalekobieżnych.
Z początkiem marca 1950 r. na linii A zaczęły kursować 3 nowe autobusy MZK G-G produkcji węgierskiej marki Mavag. Były to pojazdy przystosowane do obsługi ruchu miejskiego, dzięki szerokim drzwiom i przejściom między nimi. Zwiększenie liczby tych autobusów do 10 w maju 1950 r. pozwoliło na wycofanie z obsługi tzw. linii bocznych pojazdów ciężarowych przystosowanych do przewozu osób, a z linii Gdynia – Gdańsk autobusów PKS, które zostały skierowane na linie regionalne. MZK G-G zaczęło więc obsługiwać linię samodzielnie. Pomimo tego częstotliwość kursowania autobusów została zwiększona, najpierw do 9 minut, a 16 maja do 8 minut. Pierwszy odjazd autobusu z Gdańska do Gdyni zaplanowano o godz. 6.02, następne – co 8 minut do 21.54, po czym kolejne – o 22.10, 22.26, 22.42, 22.58 i ostatni o 23.28. Odjazdy pierwszych autobusów z Gdyni zaplanowano o godz. 5.40 i 6.00, następnych co 8 minut do godz. 22.56, kolejnych o godz. 23.12 i o 23.58, przy czym ostatniego tylko do zajezdni we Wrzeszczu.
W 1950 r. na mocy ustawy z 20 marca o terenowych organach jednolitej władzy państwowej zlikwidowane zostały w naszym kraju Urzędy Wojewódzkie. W ich miejsce funkcje wykonawcze w stosunku do uchwał wojewódzkich rad narodowych i ministerialnych wytycznych zaczęły pełnić Prezydia Wojewódzkich Rad Narodowych. W rezultacie zmianie uległa nazwa przystanku krańcowego linii A w Gdańsku na Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej (PWRN).
W pierwszej połowie 1951 r., z dniem 24 lutego, zlikwidowano MZK G-G, a w to miejsce powołano państwowe przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej o nazwie Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia (WPK G-G). Przedsiębiorstwo to przejęło obsługę linii A.
W 1951 r., z dniem 1 listopada, na linii A został wprowadzony tzw. zimowy rozkład jazdy, w którym zmniejszono częstotliwość kursowania autobusów w godzinach późnowieczornych i skrócono okres funkcjonowania linii, zachowano jednak jako podstawowy takt 8-minutowy. Z Gdańska częstotliwość 8-minutową utrzymano do godz. 20.54, po czym zaplanowano odjazdy o godzinach: 21.10, 21.26, 21.50 i 22.15, z Gdyni – do godz. 21.44, ustanawiając ostatni odjazd o 22.00. Rozkład ten nie przyjął się i już 8 listopada wydłużono częstotliwość 8-minutową z Gdańska do 21.10, po czym wprowadzono odjazdy o godzinach: 21.26, 21.35, 21.50, 22.15, 22.30 i 23.00, natomiast z Gdyni – do 22.00. Ostatnie odjazdy z Gdyni wyznaczono w godzinach 22.16 i 22.32, 22.48 i 23.20, z tym że ostatnie dwa – na skróconej trasie do Wrzeszcza. Linię obsługiwały autobusy z dwóch zajezdni: z Redłowa i Wrzeszcza.
W 1952 r., z dniem 2 stycznia, autobusy linii A na trasie Gdańsk – Sopot doczekały się konkurencji w postaci pierwszych pociągów elektrycznych SKM. Czas jazdy na tej trasie z Gdańska do Wrzeszcza już dwutorowej, z Wrzeszcza do Sopotu na razie jednotorowej, z 6 przystankami pośrednimi (Politechnika, Wrzeszcz, Lotnisko, Polanki, Oliwa, Wyścigi) zaplanowano na 23 minuty. Trasa tylko z Gdańska do Sopotu oraz dominująca 40-minutowa częstotliwość kursowania pociągów nie stanowiła przesłanki do obniżenia częstotliwości kursowania autobusów linii A.
W 1952 r. w godzinach porannych autobusy linii A wyjeżdżające z zajezdni w Redłowie obsługiwały gdyński port przed rozpoczęciem kursów do Gdańska. Pod koniec maja 1952 r. wyjaśniono, że skierowanie autobusów linii A do obsługi portu w Gdyni w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego nie jest możliwe, ze względu na konieczność ich kursowania na podstawowej trasie linii, na której występuje duży popyt.
Z początkiem lata 1952 r., z dniem 21 czerwca, zwiększono częstotliwość na linii A w godzinach wieczornych. Z Gdańska częstotliwość 8-minutową utrzymano do godz. 21.50, a kolejne odjazdy wyznaczono w godzinach: 22.00, 22.15, 22.30, 23.00 i 23.37, z Gdyni – nawet do 22.48 (z odjazdami o 22.32 i 22.48 tylko do Wrzeszcza. Do Wrzeszcza też skierowano ostatnie autobusy o godzinach: 23.00, 23.14 i 23.28.
Z początkiem 1953 r., na podstawie uchwały Rządu z dnia 3 stycznia, wprowadzono korzystne dla pasażerów zmiany taryfowe, co pociągnęło za sobą wzrost popytu do poziomu trudnego do obsłużenia, w szczególności na linii A. Na linii tej, jako międzymiastowej, utrzymano obowiązywanie wyższych stawek taryfowych w ramach taryfy odcinkowej (1,50 zł za każdy z czterech odcinków zwanych strefami) oraz ograniczone uprawnienia do ulg taryfowych tylko dla dzieci w wieku 3-7 lat. W tym samym okresie w celu poprawy obsługi portu w Gdyni wszystkie autobusy linii A w interwale około 2 godzin, zarówno w porannym, jak i w popołudniowym szczycie przewozowym, zostały przejściowo w obu kierunkach skierowane do i z Dworca Głównego przez ulice Portową, Chrzanowskiego, Polską i Marchlewskiego (obecnie Janka Wiśniewskiego). Niestety brakuje informacji jak długo funkcjonowało to wydłużenie. Z informacji prasowej wynika, że obowiązywało ono jeszcze w 1954 r. Prawdopodobnie zostało zlikwidowane 1 lutego 1955 r.
W dniu 22 lipca 1953 r. pociągi SKM zaczęły kursować na wydłużonej trasie do Gdyni, przez pierwszych kilka miesięcy jeszcze jednotorowej. Czas jazdy na odległości 21 km zaplanowano na 36 minut. Wzrosła tym samym ich konkurencyjność w stosunku do linii A. W 1954 r., z dniem 1 maja, SKM w jeszcze większym stopniu odciążyła autobusy na trasie Gdańsk – Gdynia, ponieważ po oddaniu brakującego odcinka drugiego toru miedzy Orłowem a Gdynią Główną zwiększono częstotliwość kursowania pociągów w dni powszednie do 10 minut w szczytach przewozowych i do 20 minut w pozostałych okresach.
W 1954 r., z dniem 1 czerwca, WPK G-G zastąpiło oznaczenia literowe linii cyfrowymi. Linia A otrzymała numer 101.
W dniu 21 sierpnia 1954 r. dyrekcja WPK G-G poinformowała, że część autobusów kursujących na linii 101 skierowano na linie boczne, na trasach których jedynym środkiem lokomocji jest autobus, natomiast wszystkie autobusy kursujące na linii Gdańsk – Gdynia, w godzinach największego nasilenia ruchu pasażerskiego kierowane są przez port w Gdyni. Jako powód nieregularnego kursowania autobusów na linii 101 podano brak sprawnych wozów, ponieważ stary zużyty tabor ulega częstym awariom. Do czasu uzyskania pełnego stanu taboru dyspozytorzy przy dworcu gdyńskim otrzymali polecenie zwrócenia szczególnej uwagi na linię do portu w Gdyni i kierowanie na nią w razie potrzeby autobusów z innych linii.
W 1955 r., z dniem 1 lutego, zgodnie z zarządzeniem Wojewódzkiej Komisji Planowania Gospodarczego, zawieszone zostało kursowanie autobusów na linii 101. Po okresie trzech i pół miesiąca, z dniem 15 maja, w związku z przewidywanym wzmożonym ruchem pasażerskim w okresie letnim i oczekiwaniami mieszkańców Trójmiasta dyrekcja WPK G-G wznowiła komunikację autobusową na linii 101 na trasie Gdańsk – Gdynia. Autobusy na tej linii zaczęły kursować po godzinach porannego szczytu przewozowego, z częstotliwością co 60 minut. Wyjazd pierwszego autobusu z Gdańska zaplanowano o godz. 7.00, z Gdyni o 8.00, natomiast ostatniego z Gdańska 23.00 i z Gdyni o 24.00 - tylko do Wrzeszcza. Biorąc pod uwagę pierwsze i ostatnie odjazdy z krańców można stwierdzić, że linię obsługiwała w całości zajezdnia we Wrzeszczu 2 autobusami Zapewniono ważność abonamentów na linii 101 od przystanku Sopot – Wiadukt w kierunku Gdyni do godz. 8 oraz na odcinku Gdańsk Dworzec – Okopowa prawdopodobnie dwukierunkowo bez ograniczeń czasowych.
Ze względu na zapotrzebowanie na przejazdy linią 101 już 7 lipca 1955 r. zwiększono, jak podano do odwołania, częstotliwość kursowania autobusów na linii 101 do 30 minut. Pierwszy odjazd z Gdańska zaplanowano o godz. 7.00, ostatni o 23.00, pierwszy autobus z Gdyni o 8.00, ostatni o godzinie 23.00 do PWRN i o godz. 24.00 tylko do Wrzeszcza. Prawdopodobnie o godz. 22.00 w odjazdach z Gdańska zakończono 30-minutową częstotliwość. Linię obsługiwały więc dalej wyłącznie autobusy z bazy we Wrzeszczu. Pomimo wcześniejszych zapowiedzi sezonowego charakteru linii 101 po upływie lata, ani nie zawieszono funkcjonowania linii, ani też nie zmniejszono częstotliwości kursowania autobusów. Z dniem 1 grudnia, na wniosek pasażerów korzystających z tej linii od godziny 15.05 wprowadzono opóźnione o 5 minut odjazdy autobusów sprzed PWRN. W noc sylwestrową zapewniono kursowanie autobusów linii 101 bez przerwy co 30 minut.
W 1956 r., z dniem 23 kwietnia, został zlikwidowany na linii 101 przystanek warunkowy „Sopot Kolonia” (znajdujący się prawdopodobnie na wysokości ul. Goyki). Natomiast w dniu 11 czerwca poinformowano, że WPK G-G wprowadziło na okres letni do 15 września warunkowy przystanek dla linii 101 (także dla linii trolejbusowej 21) w Kamiennym Potoku przy wiadukcie kolejowym z myślą o pracownikach kolejowych, przebywających na wczasach wagonowych. Kolejną zmianą było zlikwidowanie dla linii 101 przystanku warunkowego przy pętli tramwajowo-trolejbusowej w Sopocie. Z dniem 1 października wykreślono z rozkładu jazdy linii 101 kursy do Gdyni sprzed PWRN o godz. 21.30 i 22.30 oraz do Gdańska z pl. Konstytucji w Gdyni o godz. 22.30 i 23.30. W 1957 r. kursy te na sezon letni zostały prawdopodobnie przywrócone i ponownie po sezonie wycofane.
W 1956 r. zmienione zostały nazwy dwóch ulic na trasie linii 101: w Sopocie Stalina na 20 Października i w Gdańsku Rokossowskiego na Zwycięstwa.
W 1958 r. kursy autobusów linii 101 o godz. 21.30 i 22.30 sprzed PWRN w Gdańsku i o godz. 22.30 i 23.30 sprzed dworca w Gdyni zostały znowu na sezon letni przywrócone i 1 października zawieszone.
W wrześniu 1958 r. WPK G-G otrzymało 9 nowych autobusów marki Ikarus, do których w tym samym roku dołączyły kolejne 3, zwiększając ich łączną liczbę do 12. Brakuje danych w jakim zakresie eksploatowane one były na linii 101. Poinformowano natomiast, że 6 grudnia na linii 101 zaczną kursować nowe autobusy marki San, które przez okres docierania mogą zabierać tylko 35 osób, tj. tyle ile jest miejsc siedzących. Stwierdzono, że podróżowanie będzie wprawdzie wygodne, ale nie wszyscy chętni zostaną zabrani, gdy konduktor powie, że nie ma miejsc. W celu ograniczenia występowania takich sytuacji podjęta została decyzja, że autobusy będą częściej kursować, co 20 minut, a nie jak dotąd co pół godziny. Podano do wiadomości, że Sany będą wprowadzane sukcesywnie. Na początku na linii 101 weszły do eksploatacji 3 Sany i pozostawiono, jak napisano, 3 stare autobusy. Można przyjąć, że nie chodziło tu o nowe Ikarusy. Zgodnie z informacją prasową pod koniec roku WPK G-G posiadało już 9 Sanów. W rezultacie była możliwość objęcia nimi w całości linii 101. W nowym rozkładzie jazdy pierwszy odjazd z Gdańska zaplanowano o godz. 7.20, z Gdyni o 8.00. Oznacza to, że do obsługi linii 101 powróciła zajezdnia w Redłowie, na początek prawdopodobnie z jednym autobusem na sześć.
W 1959 r., z dniem 1 maja, autobusy linii 101 sprzed PWRN w Gdańsku zaczęły kursować od godziny 7.15 do 21.00 co 15 minut, następnie o 21.20, 21.40, 22.00, 22.20, 22.40 i 23.00, natomiast z pl. Konstytucji w Gdyni – od 7.15 do 22.00 co 15 minut i dalej o 22.20, 22.40 i 23.00. Można przyjąć, że zarówno zajezdnia we Wrzeszczu, jak i w Redłowie ekspediowały po 4 autobusy. Od 4 października częstotliwość została zmniejszona. Autobusy linii 101 zaczęły odjeżdżać sprzed PWRN od godz. 7:20 do 21.00 co 20 minut, następnie o godz. 22.00 i 23.00. Pierwszy autobus z pl. Konstytucji w Gdyni miał wyznaczony odjazd o godz. 7.20, następne od 8.00 do 21.00 co 20 minut, ostatnie o godz. 21.40, 22.00 i 23.00. Zaplanowane pierwsze i ostatnie godziny odjazdów z obu pętli wskazują, że zajezdnia we Wrzeszczu utrzymała 4 autobusy w obsłudze linii 101, natomiast liczba autobusów z zajezdni w Redłowie została zmniejszona do 2. Od 18 października w szczycie także co 20 minut kursowały autobusy na linii 101 „czerwone” z Gdańska do Sopotu. Od 12 grudnia ponownie została zwiększona częstotliwość kursowania autobusów linii 101 w godzinach 10.00-20.00 do 15 minut. Do godz. 10.00 i po godzinie 20.00 zachowana została poprzednio obowiązująca częstotliwość. Prawdopodobnie zawieszono funkcjonowanie linii 101 „czerwone” W nowym rozkładzie jazdy z zajezdni w Redłowie wyjeżdżały 3 autobusy, z Wrzeszcza 5 autobusów.
W maju 1959 r. WPK G-G otrzymało 4 nowe autobusy Škoda Karosa 706 RTO produkcji czechosłowackiej. 2 z nich przydzielono zajezdni we Wrzeszczu, 2 – zajezdni w Redłowie. Autobusy te zostały przeznaczone do obsługi wycieczek w sezonie letnim i linii 101, przy czym przynajmniej w zajezdni w Redłowie w pierwszym roku eksploatacji każdy z nich został przydzielony jednemu kierowcy. Wozy te obsługiwały jedną brygadę, jeden z nich kursował w zmianie A (przedpołudniowej), drugi w zmianie B (popołudniowej). W 1959 r., poza Škodami zostały włączone do ruchu, w tym na linię 101, kolejne nowe Sany. Wśród nich pojawiło się 6 pojazdów z wysokoprężnymi silnikami Perkinsa (3 przydzielono zajezdni w Redłowie i 3 – we Wrzeszczu).
W 1960 r., z dniem 21 czerwca, zwiększona została częstotliwość kursowania autobusów na linii 101. Z pl. Konstytucji w Gdyni odjazdy autobusów zaplanowano o godz. 7.15 i 7.30, następnie od 8.00 do 22.00 co 15 minut. Ostatnie odjazdy wyznaczono o 22.20, 22.40 i 23.00. Sprzed PWRN w Gdańsku zaczęły one odjeżdżać od godz. 7.15 do 21.00 co 15 minut, a następnie do 23.00 co 20 minut Do obsługi linii 3 brygady ekspediowane były z zajezdni w Redłowie, 5 – z Wrzeszcza. Lepszej obsłudze linii 101 sprzyjały kolejne dostawy taboru. Liczba autobusów Škoda będących w posiadaniu WPK G-G wzrosła o 7 nowych (2 przydzielono bazie w Redłowie) oraz 5 używanych, które zostały sprowadzone z Częstochowy w ramach wymiany za Ikarusy (2 skierowano do bazy w Redłowie).Na początku ostatniego kwartału 1960 r. pojawiły się w eksploatacji pierwsze Jelcze, w wersji regionalnej z drzwiami jednoskrzydłowymi otwieranymi i zamykanymi klamką, w kolorze kremowo-niebieskim, charakterystycznym dla pojazdów PKS. WPK G-G otrzymało 9 takich Jelczy (w tym 4 zajezdnia w Redłowie). Na linii 101 były one eksploatowane raczej sporadycznie.
W czerwcu 1961 r. do WPK G-G przywieziono 15 nowych autobusów San (6 do zajezdni w Gdyni), podobnie jak Jelcze, w wersji turystycznej, z drzwiami jednoskrzydłowymi otwieranymi i zamykanymi klamką, w kolorze kremowo-bordowym. Przez pewien czas linia 101 została w całości przeznaczona do obsługi tymi pojazdami.
Z dniem 1 lipca 1961 r. WPK G-G wprowadziło dodatkowe sezonowe autobusy na linii 101 na odcinku Gdańsk Brama Wyżynna – Sopot Monte Cassino od godziny 11 do 21, kursujące co 15 minut, prawdopodobnie z dodatkowym oznaczeniem „kreślone”. Po sezonie prawdopodobnie zmniejszono częstotliwość kursowania autobusów na podstawowej trasie linii z Gdyni do Gdańska do 20 minut w okresie, w którym obowiązywał 15-minutowy interwał między odjazdami. Niestety brakuje informacji, gdzie autobusy z oznaczeniem „kreślone” zawracały w Sopocie. Niewykluczone, że ich trasa prowadziła od al. 20 Października (obecnie al.Niepodległości) ulicami: Podjazd, Kościuszki, Chopina i Powstańców Warszawy do przystanku końcowo-początkowego Grand Hotel, z którego wykonywały pętlę pomiędzy zachodnim ogrodem Grand Hotelu a ówczesnym salonem meblowym i Biurem Wystaw Artystycznych (obecnym Centrum Konferencyjnym Hotelu Sheraton).
W 1962 r., z dniem 5 lutego, przesunięty został przystanek autobusowy „na żądanie” dla linii 101 z dotychczasowego miejsca przy siedzibie Technicznej Obsługi Samochodów TOS w Oliwie i ustawiony przy skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej z ul. Abrahama. Ponadto usytuowany został na tym odcinku trasy drugi przystanek „na żądanie” u wylotu ul. Kołobrzeskiej.
W 1962 r., od dnia 30 czerwca, na okres sezonu letniego zwiększono częstotliwość kursowania autobusów na linii 101 w godz. 10-20 z 20 do 15 min. W dniu 20 sierpnia główna arteria przelotowa – ul. 20 Października w Sopocie, przestała być przejezdna na całej długości na okres ponad 2 lat, w związku z rozpoczęciem prac nad jej przebudową. Początkowo autobusy linii 101 w kierunku Gdyni skierowano ulicami: Jana z Kolna, Łokietka, Dzierżyńskiego (obecnie 3 Maja), Grunwaldzką, Powstańców Warszawy i Sępią; do Gdańska natomiast ulicami: 20 Października, Sikorskiego, Czerwonej Armii (obecnie Armii Krajowej). Zawieszeniu uległy przystanki: przy ulicach Dzierżyńskiego (w obu kierunkach), Bohaterów Monte Cassino (w kier. Gdyni), Malczewskiego (w kier. Gdyni). Przy okazji przesunięty został również przystanek warunkowy przy tzw. wczasach wagonowych, tj. przy ul. Bernadowskiej do ul. Sępiej. Wraz ze zmianą trasy skorygowano rozkład jazdy, przyspieszając odjazdy z przystanku początkowego przy PWRN w Gdańsku o 4 minuty.
W związku z zamknięciem dla ruchu kołowego ul. Starowiejskiej w Gdyni na odcinku od pl. Kaszubskiego do ul. Abrahama począwszy od 5 listopada 1962 r trasę linii 101 w kierunku pI. Konstytucji poprowadzono przez pl. Kaszubski i ul. Jana z Kolna, natomiast autobusy jadące z pI. Konstytucji w kierunku ul. Świętojańskiej skierowano ulicami Dworcową i 10 Lutego, wyznaczając następny przystanek po początkowym na ul. Świętojańskiej za Skwerem Kościuszki.
Z dniem 11 kwietnia 1963 r. z powodu przebudowy al. Grunwaldzkiej w Oliwie autobusy linii 101 jadące w kierunku Gdańska PWRN zaczęły kursować objazdem ulicami: Opacką, Cystersów, Armii Polskiej, Polanki i Derdowskiego do al. Grunwaldzkiej. Przystanek w kierunku Gdańska znajdujący się na al. Grunwaldzkiej przy ul. Majkowskiego przeniesiono za skrzyżowanie z ul. Derdowskiego.
Od 25 kwietnia 1963 r. trasę linii 101 w Gdyni w kierunku Gdańska z placu Konstytucji poprowadzono ulicami: Dworcową, 10 Lutego, Władysława IV i al. Czołgistów (obecnie al. Piłsudskiego) do ul. Świętojańskiej. Przystanki zostały usytuowane przy ul. Władysława IV za ul. 22 Lipca (obecnie Armii Krajowej) oraz przy ul. Świętojańskiej za al. Czołgistów (obecnie al. Piłsudskiego). W kierunku pl. Konstytucji autobusy linii 101 zachowały dotychczasową trasę ulicami Świętojańską, pl. Kaszubski i Jana z Kolna.
W związku z oddaniem do ruchu kołowego odcinka ul. 20 Października w Sopocie autobusy linii 101 jadące do Gdyni skierowano, od 11 maja 1963 r., tą ulicą do ul. Dzierżyńskiego i dalej ul. Grunwaldzką jak dotychczas, z pominięciem ulic Jana z Kolna i Łokietka. Przystanki zostały usytuowane przy ul. Dzierżyńskiego za skrzyżowaniem z ul. 20 Października i przy z ul. Władysława IV. Jednocześnie ustanowiono przystanek dla linii 101 przy Studium Nauczycielskim Wychowania Fizycznego (obecnie Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu). Natomiast 22 maja, w związku z objęciem przebudową kolejnego odcinka ul. 20 Października, trasę linii 101 poprowadzono ul. Czerwonej Armii od jej początku z pominięciem przystanku przy Bohaterów Monte Cassino i ustanowieniem zastępczego na ul. Czerwonej Armii przy 1 Maja.
Z dniem 26 czerwca 1963 r. na sezon letni została zwiększona częstotliwość kursowania autobusów linii 101 do 12 minut w godzinach 9.00-20.00. W pozostałych godzinach zachowano dotychczasową częstotliwość. Jednocześnie ustanowiono dla linii 101 na trasie objazdu w Oliwie dodatkowe przystanki przy Poczcie oraz na ul. Derdowskiego przy skrzyżowaniu z ul. Wita Stwosza. Z dniem 16 września w miejsce 12-minutowej częstotliwości wprowadzono 15-minutową.
Z dniem 22 czerwca 1964 r. na okres sezonu letniego ponownie została zwiększona częstotliwość kursowania autobusów linii 101 do 12 minut w godzinach 10.00-20.00. W pozostałych godzinach nie uległa zmianie. Prawdopodobnie wprowadzony wówczas rozkład jazdy po sezonie letnim nie przestał obowiązywać.
Z dniem 6 października 1964 r.. w związku z postępującą przebudową ulicy 20 Października w Sopocie zmieniona została po raz kolejny trasa linii 101. Autobusy zaczęły kursować w kierunku Gdyni ulicami: Dzierżyńskiego, Grunwaldzką, Powstańców Warszawy, Sępią. Na tym odcinku obowiązywały przystanki linii 122, w tym przy Grand Hotelu. W kierunku Gdańska trasę wyznaczono ulicami: Malczewskiego, Fornalskiej (obecnie Okrężna) i dalej Armii Czerwonej, dotychczasową trasą. Przystanek usytuowany na ul. 20 Października przed wjazdem na ul. Czerwonej Armii przeniesiony został na ul. Malczewskiego. Z dniem 9 listopada 1964 r. przywrócono kursowanie autobusów linii 101 w obie strony ulicą 20 Października.
W dniu 14 lutego 1965 r. do obsługi linii 101 skierowano pierwsze nowe autobusy marki Jelcz 272 MEX z 8 dostarczonych do WPK G-G. Zajezdnia w Redowie otrzymała 2 takie wozy , we Wrzeszczu – 6.
Od 15 kwietnia 1965 r. z powodu przebudowy jezdni ul. Podwale Grodzkie w Gdańsku i zamknięciem jej dla ruchu kołowego autobusy linii 101 zaczęły przejściowo kursować od placu Zebrań Ludowych w kierunku PWRN ulicami 3 Maja i Hucisko z pominięciem przystanku przy Dworcu Głównym, który został przeniesiony na ul. Hucisko.
W 1965 r., z dniem 1 maja, zwiększona została częstotliwość kursowania środków komunikacji miejskiej na wybranych liniach na okres sezonu letniego, w tym na linii 101, na której podstawowym standardem częstotliwości stał się we wszystkie dni tygodnia interwał 10-minutowy. Z Gdyni do Gdańska pierwsze odjazdy zaplanowano o 7.20 i 7.40, następne od 8.00 do 9.00 co 12 minut, dalsze do 20.00 co 10 minut, po czym do 22.12 co 12 minut. Ostatnie odjazdy z Gdyni prawdopodobnie wyznaczono o 22.25, 22.40 i 23.00. Natomiast pierwsze odjazdy z Gdańska do Gdyni ustalono od 7.15 do 7.55 co 20 minut, kolejne od 8.12 do 19.42 co 10 minut, następne do 21.42 co 12 minut, dalsze od 21.55 do 22.40 co 15 minut, ostatni o 23.00. W odjazdach z Gdyni w okresie obowiązywania interwału 10-minutowego wprowadzono od 11.30 do 12.00 i w konsekwencji w odjazdach z Gdańska od 12.22 do 12.52 częstotliwość 15-minutową w celu wygospodarowania czasu na ewentualne tankowanie paliwa na stacji zewnętrznej WPK G-G przy ul. Dworcowej w Gdyni. W nowym rozkładzie jazdy przyjęto 50-minutowy czas jazdy (w obu kierunkach 14 minut na odcinku Gdynia Dworzec Główny PKP – Orłowo ul. Orłowska, 7 – do Sopotu Bohaterów Monte Cassino, 8 – do Oliwy Pętli Tramwajowej, 8 – do Wrzeszcza Jaśkowej Doliny i 13 do Gdańska PWRN (w ostatnich kursach od godz. 22.00 czas jazdy w obu kierunkach skrócono do 48 minut zabierając po 1 minucie na odcinku z Wrzeszcza do Oliwy i dalej do Sopotu). Do obsługi linii ekspediowano 11 autobusów, 5 z zajezdni w Redłowie oraz 6 z Wrzeszcza. Chociaż rozkład został wprowadzony w ramach zmian sezonowych, to obowiązywał do końca września 1966 r., z niewielką zmianą w niedziele i święta od 14 sierpnia 1966 r., kiedy to zastosowano 15 minutowy interwał częstotliwości, w odjazdach z Gdyni poczynając od pierwszego kursu od 7.40 do 11.25 i dalej z przesunięciem 5-minutowym od 11.45 do 14.00 (wydłużony postój na tankowanie) oraz z Gdańska od 8.00 do 12.15 i od 12.40 do 13.55. Po godzinach odjazdów zamykających interwał 15-minutowy dalej obowiązywał poprzedni rozkład jazdy z 10-minutowym standardem częstotliwości. W okresie występowania taktu 15-minutowego czas jazdy skrócono dwukierunkowo do 48 minut (zabierając po 1 minucie na ostatnich odcinkach do obu pętli). W dni powszednie przed włączeniem na linię 101 autobusy wykonywały kursy na innych trasach w celu dowozu pracowników, w Gdyni głównie do portu i stoczni.
Z dniem 14 czerwca 1966 przystanek końcowo-początkowy linii 101 w Gdańsku, w związku z przebudową ulicy Okopowej przed PWRN, został przejściowo przeniesiony za budynek urzędu na ul. Rzeźnicką.
Z dniem 18 lipca 1965 r. w związku z oddaniem do eksploatacji węzła Wzgórze Nowotki (obecnie Wzgórze Świętego Maksymiliana) w Gdyni autobusy linii 101 w kierunku Gdańska rozpoczęły kursowanie przedłużoną jezdnią ul. Władysława IV. Przystanek na ul. Świętojańskiej za Prezydium MRN został zastąpiony przez nowy, usytuowany na nowym węźle na wysokości przystanku SKM Wzgórze Nowotki.
Z dniem 1 października 1966 r. zmniejszono na linii 101 podstawową częstotliwość kursowania autobusów z 10 do 15 minut. Wiązało się to z zastąpieniem mających dominujący udział w obsłudze linii autobusów marki San nowymi autobusami marki Jelcz 272 MEX wprowadzanymi w coraz większym zakresie do eksploatacji w gdyńskiej i gdańskiej komunikacji miejskiej. W nowym całotygodniowym rozkładzie jazdy zaplanowano obsługę linii 7 autobusami wykonującymi kolejne kursy tam i z powrotem co 105 minut, co oznacza, że obieg pojazdu został skrócony o 5 minut. Efekt ten uzyskano skracając czas jazdy w każdym kierunku o 2 minuty do 48 minut (o 1 minutę pomiędzy przystankami Gdańsk PWRN – Gdańsk Jaśkowa Dolna i Gdynia Dworzec Główny PKP – Orłowo Orłowska). Standardowy postój wyrównawczy wnosił w Gdyni 2 minuty, w Gdańsku 7 minut. Pierwsze odjazdy z Gdyni wyznaczono o godz. 7.20, 7.40 i 8.00, następne co 15 minut do godz. 22.00 (z zakłóceniem rytmu odjazdów o 5 minut z Gdyni od 11.20 do 12.50 w celu wydłużenia postoju do 12 minut z przeznaczeniem na ewentualne tankowanie pojazdu na stacji paliwowej przy ul. Dworcowej). Po godz. 22.00 odjazdy następowały co 20 minut do godz. 23.00, po czym wykonywane były już tylko kursy zjazdowe do Wrzeszcza Partyzantów. Z Gdańska funkcjonowanie linii 101 zaplanowano także od godz. 7.20, od razu co 15 minut do godz. 21.20. Następne odjazdy odbywały się co 20 minut do godz. 23.00. Czasy jazdy nie były zróżnicowane w zależności od dnia tygodnia i pory dnia. W dalszym ciągu nie zapewniono w rozkładzie jazdy przerw posiłkowych dla kierowcy i konduktora. Tak jak w poprzednich rozkładach autobusy zatrudnione do obsługi linii 101 rano przed włączeniem się na linię 101 wykonywały kursy na liniach wewnętrznych w Gdyni i Gdańsku (na standardowych, wydłużonych lub skróconych trasach) w celu zwiększenia zdolności przewozowej. Na linii kursowały 3 autobusy z zajezdni w Redłowie i 4 z zajezdni we Wrzeszczu. Pierwszego dnia obowiązywania nowego rozkładu jazdy linię obsługiwały wyłącznie nowe Jelcze 272 MEX z nowej dostawy 10 pojazdów (po 5 dla obu zajezdni).
Pomimo skierowania do obsługi linii 101 pojemniejszych Jelczy pogorszył się standard podróżowania wskutek większego zatłoczenia autobusów na tyle, że już 7 listopada wprowadzono rozkład jazdy oparty na obowiązywaniu przez większość dnia powszedniego i świątecznego 12-minutowej częstotliwości, poprzedzając jego wejście w życie obowiązywaniem w dniach 30 października (niedziela) i 1 listopada (święto) rozkładu sprzed 1 października opartego na 10-minutowym takcie. Nowy rozkład jazdy nie był powrotem do rozkładów z 12-minutowanym taktem częstotliwości z lat wcześniejszych, ponieważ nie zapewniono w nim odjazdów z Gdyni z końcówkami minutowymi: 00, 12, 24, 36, 48. Zastąpiono je końcówkami: 08, 20, 32, 44, 56. Odjazdy z Gdańska tak jak dawniej zaplanowano z końcówkami minutowymi: 00, 12, 24, 36, 48 (przedstawione końcówki minutowe były przesunięte o 6 minut z Gdyni i o 4 minuty z Gdańska już tylko w dni powszednie od poniedziałku do soboty, prawdopodobnie odpowiednio od 10.20 i 11.14 w okresie jednego pełnego kursu wszystkich autobusów, w związku z dalszym zapewnianiem większych odstępów czasu w Gdyni między przyjazdem a odjazdem w celu umożliwienia ewentualnego tankowania). Zmiana końcówek odjazdów minutowych z Gdyni została wymuszona skróconym czasem pełnego kursu z 2 godzin w poprzednich okresach obowiązywania interwału 12-minutowego do 1 godz. 48 min. W rozkładzie jazdy obowiązującym od 7 listopada 1966 r. powrócono do czasu jazdy w każdym kierunku w wymiarze 50 minut, dodając po 1 minucie na odcinkach Sopot Monte Cassino – Oliwa Pętla Tramwajowa (wydłużenie z 8 do 9 min) i Wrzeszcz Jaśkowa Dolina – Gdańsk PWRN (wydłużenie z 12 do 13 minut). Liczbę autobusów kursujących na linii zwiększono z 7 do 9. Zajezdni w Redłowie przydzielono 4 brygady. Pozostałych 5 brygad przypadło zajezdni we Wrzeszczu.
W styczniu 1967 r. w obowiązującym rozkładzie jazdy linii 101 wprowadzono nieznaczne korekty, poza okresem stosowania 12-minutowego rytmu częstotliwości, m.in. zmieniono skrajne godziny odjazdów.
Od września 1967 r. postanowiono eksploatować na linii 101 stopniowo wycofywane z ruchu autobusy marki San. Z jednej strony chodziło o zapewnienie autobusom tej marki dużych dziennych przebiegów na trasie pozbawionej większych wzniesień terenu, z drugiej o skierowanie do obsługi linii wewnętrznych bardziej pojemnych i niezawodnych technicznie pojazdów marki Jelcz.
W lutym 1968 r. zwiększono udział gdyńskich autobusów w obsłudze linii 101 przenosząc kolejną brygadę do obsługi przez zajezdnię w Redłowie. Tym samym zajezdnia w Redłowie uzyskała dominujący udział w liczbie ekspediowanych brygad.
W drugiej połowie kwietnia 1968 r. wprowadzono nowy rozkład jazdy, w którym zaplanowano wzrost podstawowej częstotliwości kursowania autobusów do 9 minut, prawdopodobnie tylko w dni powszednie. W rozkładzie tym przewidziano obsługę linii przez 12 autobusów, wykonujących kolejne kursy co 1 godz. 48 minut. W odjazdach z Gdyni w przedziale przed godz. 8.00 zapewniono 10 minutą częstotliwość. Po godzinie 20.00 sukcesywnie obniżano częstotliwość jednocześnie zmniejszając czas jazdy w obu kierunkach z 50 do 48 minut. Od stałego rytmu 9-minutowej częstotliwości w odjazdach z Gdyni po godz. 11.00 wprowadzono pewne odstępstwa w celu zapewnienia dłuższego postoju na ewentualne tankowanie. Główny ciężar wzrostu liczby pojazdów na linii 101 spoczął na zajezdni w Redłowie, która w tym okresie przejmowała też obsługę kolejnych zadań na liniach wewnętrznych w północnej części Gdańska, wobec braku miejsca dla dodatkowych pojazdów w zajezdni we Wrzeszczu przy u. Partyzantów. Stało się to możliwe dzięki kolejnym dostawom autobusów Jelcz 272 MEX.
Z dniem 12 maja 1968 r. po raz kolejny zmieniono trasę linii 101 w śródmieściu Gdyni. Autobusy tej linii jadące w kierunku pl. Konstytucji skierowano ulicami Władysława IV i Migały
(obecnie Wójta Radtkego) z pominięciem ulic Świętojańskiej, pl. Kaszubskiego i Jana z Kolna. Na nowej trasie wyznaczono następujące przystanki: na ul. Władysława IV przed skrzyżowaniem z ul. Czołgistów (obecnie al. Piłsudskiego), na ul. Władysława IV za skrzyżowaniem z ul. 22 Lipca (obecnie Armii Krajowej) i prawdopodobnie na ul. Migały za ul. Władysława IV. W kierunku Gdańska trasa linii 101 nie uległa zmianie.
Rozkład jazdy przewidujący 9-minutową częstotliwość przestał obowiązywać już w czerwcu 1968 r. Autobusy linii 101 zaczęły kursować z podstawową częstotliwością co 10 minut, wg rozkładu jazdy przypominającego wprowadzony w 1965 r. Kolejne pełne kursy autobusów były wykonywane co 1 godz. 50 minut. Pierwszy odjazd z Gdyni został zaplanowany o 6.40, następne o 7.20 i 7.40. Od 8.00 zaczynała się częstotliwość 10 minutowa z końcówkami minutowymi: 00, 10, 20, 30, 40, 50. Pierwsze odjazdy z Gdańska odbywały się o 7.15, 7.35, 7.55, następne od 8.12 co 10 minut. Obowiązywały końcówki minutowe: 02, 12, 22, 32, 42, 52. W dalszym ciągu w rozkładzie powszednim około południa następowało, poczynając od Gdyni, załamanie rytmu w celu zapewnienia dłuższego postoju wyrównawczego z przeznaczeniem na ewentualne tankowanie (wybite z rytmu odjazdy z Gdyni następowały o 11.33, następnie od 11.45 do 13.05 co 10 minut i o 13.13, z Gdańska od 12.35 do 13.55 co 10 minut i o 14.03). Autobusy kursowały z 10-minutową częstotliwością do godz. 21.00 z Gdyni i do 21.32 z Gdańska. W odjazdach z Gdyni w godz. 21.00-22.00 obowiązywała 15-minutowa częstotliwość, w godz. 22.00-23.00 – 20-minutowa, natomiast z Gdańska od 21.45 do 23.00 – 15-minutowa. Ostatnie odjazdy z obu krańców zaplanowano o godz. 23.00. W kursach w relacji z Gdyni do Gdańska zachowano 50-minutowy czas przejazdu pomiędzy przystankami krańcowymi, natomiast w relacji z Gdańska do Gdyni wydłużono czas do 52 minut (zwiększając czas jazdy na odcinku Gdańsk PWRN – Wrzeszcz Jaśkowa do 15 minut). Zajezdnia w Redłowie obsługiwała 8 brygad, zajezdnia we Wrzeszczu już tylko 3. W dni powszednie przed włączeniem się na linię 101 autobusy w dalszym ciągu kursowały na innych liniach na zadaniach szczytowych. Dwa autobusy z zajezdni w Redłowie obsługiwały linię 127 w Gdańsku w relacji Oliwa Dworzec PKP – Przymorze SKM, z których jeden włączał się na linię 101 w Gdańsku, drugi – w Gdyni.
Najpóźniej na początku 1969 r. nastąpiła korekta obowiązującego rozkładu jazdy linii 101, polegająca na wprowadzeniu częstotliwość 15-minutowej w odjazdach z Gdyni od 19.00 do 22.00 i z Gdańska od 19.52 do 22.22. Ostatnie odjazdy z Gdyni pozostały niezmienione (22.20, 22.40 i 23.00), natomiast z Gdańska zostały zaplanowane o 22.40 i 23.00. Prawdopodobnie tej korekcie towarzyszyło wprowadzenie odrębnego rozkładu jazdy w niedziele i święta ze zmniejszoną częstotliwością kursowania autobusów. Pierwsze odjazdy z Gdyni, poczynając od 6.40, zaplanowano nierytmicznie, następne od 7.50 co 20 minut, od 8.30 co 15 minut i od 10.00 w podstawowym 12- minutowym takcie. Od godz. 19.00 obowiązywał rozkład analogiczny jak w dni powszednie. Pierwsze odjazdy z Gdańska, podobnie jak z Gdyni, zaplanowano także nierytmicznie, kolejne co 15 minut do 10.48, następne już co 12 minut z przesunięciem o 3 minuty końcówek odjazdów od 12.15. Od 19.52 zastosowano takie same odjazdy jak w dni powszednie w rytmie 15-minutowym z zachowaniem ostatnich wybitych z rytmu odjazdów. W pierwszych kursach wyznaczono 48-minutowe czasy jazdy w obu kierunkach, w kolejnych zwiększono czas jazdy z Gdańska do Gdyni do 50 minut. Od ok. południa rozkładowy czas jazdy z Gdyni do Gdańska wynosił 50 minut, z Gdańska do Gdyni – 52 minuty. Linię obsługiwało maksymalnie 9 brygad, 6 z zajezdni w Redłowie i 3 z zajezdni we Wrzeszczu.
Jeszcze przed końcem lat 60. zaprzestano eksploatacji Sanów na linii 101. Przestały więc być potrzebne dłuższe postoje na tankowanie. Zastąpiły je ponownie Jelcze, w tym, z początkiem lat 70., pierwsze autobusy Jelcz w wersji przegubowej. Wystawiano je na pojedyncze zadania, z reguły jednozmianowe. Nie przyczyniły się one więc do odczuwalnego wzrostu wygody przejazdów.
Pod koniec 1971 r. w dni powszednie w podstawowym okresie funkcjonowania linii zwiększono czas jazdy w obu kierunkach do 54 minut i w związku z tym wprowadzono 120-minutowy obieg autobusu. Tym samym do ruchu włączona została 12. brygada. W okresie obowiązywania podstawowej 10- minutowej częstotliwości odjazdy z Gdyni odbywały się dalej na końcówki: 00, 10, 20, 30, 40, 50, z Gdańska natomiast – na zmienione końcówki 08, 18, 28, 38, 48, 58.
W wersji rozkładu powszedniego, z podstawową 10-minutową częstotliwością, która weszła w życie 17 kwietnia 1973 r. wszystkie 12 brygad ekspediowała już zajezdnia w Redłowie. Z Dworca w Gdyni autobusy odjeżdżały o 6.40, 7.00, 7.20, 7.30, 7.40, 7.50, 8.00, 8.12, 8.24, 8.36, 8.48, 8.54, 9.00 (zwraca uwagę zagęszczenie odjazdów przed godz. 9.00), następnie co 10 minut do 18.00, co 12 minut do 19.00, co 15 minut do 21.30 i co 20 minut do 22.30. Odjazdy z Gdańska były zaplanowane o 7.15, 7.30, 7.45, 7.55, 8.14, 8.26, następnie od 8.38 do 19.08 co 10 minut, od 19.16 do 19.40 co 12 minut, od 19.52 do 22.22 co 15 minut, ostatnie o 22.40 i 23.00 oraz o 23.20 tylko do zajezdni w Redłowie. Autobusy w szczycie porannym przed włączeniem na linię 101 wykonywały kursy na innych liniach, w tym 3 na liniach gdańskich 127 i 132 (Oliwa Dworzec PKP – Przymorze ul. Lumumby (obecnie Jagiellońska)). Z tym samym dniem, tj. 17 kwietnia 1973 r., wprowadzono zmodyfikowaną wersję, obowiązującego od kilku lat, rozkładu świątecznego, z podstawową 12-minutową częstotliwością dostosowaną do obsługi wszystkich 9 brygad przez zajezdnię w Redłowie. Pierwsze odjazdy z Gdyni zaplanowano o 6.20, 6.40, 7.15 7.35 i 7.50, następne co 20 minut do 8.30, co 15 min do 10.00, co 12 minut do 18.48, o 19.03 i od 19.15 jak w dni powszednie. Z Gdańska wyznaczono odjazdy o 7.15, 7.35, 8.10, 8.25, 8.45, 9.03 i 9.18, kolejne co 15 minut do 10.48, o 11.00, 11.12, 11.26 i 11.39, potem co 12 minut do 19.03, o 19.14, 19.28, i od 19.40 jak w dni powszednie. Zakłócenia rytmiczności odjazdów wynikały z dążenia do zapewnienia przerw posiłkowych dla kierowców i konduktorów. Czasy jazdy ustalono w obu kierunkach na 48 minut rano i wieczorem oraz 50 minut w podstawowym okresie funkcjonowania linii. Na parę kursów przewidziano w tym okresie 1 godz. 48 minut.
W 1973 r., z dniem 27 października, po kilku latach ponownie obniżono podstawową częstotliwość na linii 101 do 15 minut, co można powiązać ze skierowaniem do jej obsługi w większym zakresie autobusów przegubowych Jelcz 021 z nowej większej dostawy i przeznaczeniem ich do wykonywania zadań całodziennych, a nie jak poprzednio – tylko pojedynczych jednozmianowych. Pierwsze kursy na całej trasie z obu krańców zaplanowano o 7.15. Z Gdyni od razu wprowadzono rytmiczną częstotliwość 15-minutową do godz. 19.00, następnie 20-minutową do 21.00 i ostatnie odjazdy o 21.15, 21.30, 21.50, 22.10 i 22.30. Z Gdańska drugi i trzeci kurs wyznaczono o 7.45 i 8.10, kolejne rytmicznie od 8.27 do 19.57 co 15 minut, potem o 20.17, dalsze od 20.35 do 21.55 co 20 minut, ostatnie o 22.07, 22.22, 22.40 i 23.00 na pełnej trasie i o 23.20 na skróconej do zajezdni w Redłowie. Czasy jazdy zostały zróżnicowane. Z Gdyni do Gdańska zaplanowano przejazd do 21.00 w ciągu 54 minut, potem 50 minut, z Gdańska do Gdyni w pierwszych dwóch kursach – 54 minut, dalej do wieczora 55 minut, potem od 20.17 zaczęto czas przejazdu stopniowo obniżać do 53, 52 i wreszcie 50 minut. Do całodziennej obsługi linii skierowano 8 autobusów, wszystkie z bazy w Redłowie. Przed włączeniem na linię 101 wykonywały one kursy na innych trasach, w tym jeden z nich na gdańskiej linii 127. W obu rozkładach jazdy z 1973 r. znalazły się funkcjonujące od dłuższego czasu dodatkowe kursy adresowane przede wszystkim do pracowników WPK G-G, wykonywane głównie z oznaczeniem 101-kreślone, częściowo na krótszej trasie z pominięciem odcinków między Dworcem Głównym PKP a zajezdnią w Gdyni i między Wrzeszczem Jaśkową Doliną a Gdańskiem PWRN. Kursy te były zaplanowane rano o godz. 5.00 z zajezdni w Redłowie do Gdańska PWRN i z powrotem o 5.40 tylko do Garaży w Gdyni, skąd znowu do Gdańska PWRN, po południu o 14.40 z Garaży do Wrzeszcza Jaśkowej Doliny i o 15.10 z tego przystanku do Gdyni pl. Konstytucji (w sobotę 2 godz. wcześniej). Zmianie powszedniego rozkładu towarzyszyło wprowadzenie nowego świątecznego rozkładu. Pierwszy kurs z Gdyni opóźniono na 6.52, następne zaplanowano identycznie jak w rozkładzie powszednim, z Gdańska – wszystkie identycznie jak w rozkładzie powszednim.
W 1974 r., z dniem 7 września, zwiększono częstotliwość na linii 101 w podstawowym okresie jej funkcjonowania do 12 minut. Pierwszy kurs z Gdyni zaplanowano już o 6.40, prawdopodobnie z myślą o zapewnieniu autobusu na jeden z pierwszych odjazdów z Gdańska. Od 7.12 do 19.00 ustalono odjazdy z 12-minutowym interwałem, następnie do 21.00 – z 20-minutowym. Ostatnie odjazdy zachowano z poprzednio obowiązującego rozkładu jazdy. Z Gdańska wyznaczono pierwsze odjazdy o 7.15, 7.30 i 7.45 i 8.02, następne od 8.21 do 19.57 już co 12 minut, kolejne od 20.15 do 21.55 – co 20 minut. Ostatnie nie uległy zmianie w stosunku do wcześniejszego rozkładu jazdy. Czasy jazdy w zasadzie pozostały bez zmian. Liczba autobusów ekspediowanych do obsługi linii wzrosła do 10, wszystkie należały do zajezdni w Redłowie. W dalszym ciągu pierwszy odjazd z Gdańska wykonywał autobus z zadania 101-kreślone. W porannym szczycie autobusy kursowały na innych trasach, w tym jeden zamiast na linii 127 na linii 117, z Sopotu 23 Marca do Gdańska do Jelitkowa Kaplicznej, skąd podążał do Gdańska PWRN w celu wykonania pierwszego pełnego kursu w relacji do Gdyni.
Rozkład jazdy wprowadzony we wrześniu 1974 r. został zmodyfikowany po kilku tygodniach; z dniem 16 października zwiększono liczbę odjazdów porannych z obu krańców. Z Gdyni zaplanowano je o 6.15, 6.40 i 6.52, z Gdańska – o 7.05, 7.15, 7.30 i 7.45, pozostawiając kolejne bez zmian. W rezultacie tych zmian wycofano autobus gdyński z obsługi linii gdańskiej przed włączeniem się na linię 101.
W 1975 r., wraz z reformą administracyjną kraju, w miejsce WPK G-G zaczęło funkcjonować Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gdańsku (WPK). Obsługą linii 101 zajęły się: Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdyni i Zakład Komunikacji Autobusowej w Gdańsku tego przedsiębiorstwa.
Z dniem 18 maja 1975 r. trasę linii 101 w śródmieściu Gdyni wycofano z ul. Migały (obecnie Wójta Radkego). Poprowadzono ją ul. Władysława IV do ul. Jana z Kolna i dalej tą ulicą do pl. Konstytucji.
W dniu 1 czerwca 1975 r. na mocy ustawy wprowadzającej 49 województw w Polsce zaczął ponownie funkcjonować Urząd Wojewódzki w Gdańsku. W rezultacie po 25 latach przywrócono nazwę przystanku krańcowego linii 101 – Gdańsk Urząd Wojewódzki.
W 1977 r., z dniem 18 kwietnia, ponownie wszedł w życie rozkład jazdy z podstawowym taktem
15-minutowym. Pierwsze kursy z Gdyni pozostawiono o 6.15 i 6.40, kolejny przesunięto na 6.52. Od 7.15 do 19.00 ustalono rytmiczne odjazdy co 15 minut, następne, tak jak w poprzednich rozkładach, poczynając od wprowadzonego w 1973 r. Z Gdańska pierwsze odjazdy wyznaczono o 7.05, 7.30, 7.55 i 8.10, zanim zaczął obowiązywać takt 15-minutowy od 8.27 do 19.57. Kolejne odjazdy od godz. 20.15, zostały zachowane z wcześniejszych rozkładów jazdy. Do obsługi linii przeznaczono 8 autobusów, ekspediowanych z zajezdni w Redłowie. Z dniem 2 maja dopisano kurs z Gdańska o 6.52, sprowadzając liniowy autobus z zajezdni w Redłowie, rozpoczynający bieg o 6.10. Jeszcze w tym samym roku, z dniem 10 lipca, powrócono do 12-minutowej częstotliwości, planując pierwsze odjazdy z Gdyni o 6.15, 6.40 i 6.50, następne od 7.12 do 19.00 co 12 minut i od 19.20 do 22.40 co 20 minut. Z Gdańska zaplanowano odjazdy o 5.40 (z liniowym dojazdem z zajezdni w Redłowie o 5.00, stanowiącym kontynuację kursu 101-kreślone do Wrzeszcza), 6.50, 7.05, 7.30, 7.45 i 8.02, kolejne od 8.21 do 19.57 co 12 minut, od 20.17 do 21.57 co 20 minut i od 22.10 do 23.30 także co 20 minut, w tym ostatni tylko do zajezdni w Redłowie. Dwugodzinny obieg autobusu i czasy jazdy na poziomie 55 minut z Gdańska i 54 minut z Gdyni, w skrajnych kursach ograniczone do 50 minut, zostały utrzymane. Wszystkie autobusy, w liczbie 10, były dalej ekspediowane z zajezdni w Redłowie.
W 1977 r., z dniem 26 czerwca, wszedł w życie świąteczny sezonowy rozkład jazdy, stanowiący uzupełnienie obowiązującego od 1973 r. o dodatkowe kursy uruchamiane raz na godzinę, a mianowicie z Gdyni od 8.08 do 13.08 i od 14.22 do 17.22, z Gdańska od 9.05 do 14.05 i od 15.19 do 18.19. Kursy te przeznaczone także dla zajezdni w Redłowie, zaplanowano więc w połowie między wybranymi całorocznymi kursami. Takie rozwiązanie było mało korzystne dla pasażerów, ponieważ przy ówczesnym systemie informacji trudno było z nim dotrzeć do zainteresowanych, użyteczne natomiast dla przewoźnika, który miał łatwą możliwość niewykonywania dodatkowych kursów. I chyba właśnie z myślą o pasażerach 2 tygodnie później, z dnem 10 lipca wszedł w życie sezonowy rozkład jazdy, w którym, zapewniono przez większość dnia świątecznego odjazdy co 12 minut. Z Gdyni po pierwszym odjeździe o 6.50 ustalono dalsze od 7.12 do 19.00 co 12 minut i kolejne do 22.40 co 20 minut. Z Gdańska natomiast pierwszy odjazd zaplanowano o 7.45, następne od 8.09 do 19.57 co 12 minut, potem do 21.57 i od 22.10 do 23.30 co 20 minut, w tym ostatni tylko do zajezdni w Redłowie. W skorygowanym rozkładzie obowiązywał czas jazdy z Gdyni do Gdańska na poziomie 54 minut i w odwrotnej relacji – 55 minut (w godzinach późnowieczornych w obu kierunkach – 50 minut). Pod koniec lata, wycofując sezonowy rozkład jazdy, z dniem 21 sierpnia, ograniczono wymiar czasowy obowiązywania 12-minutowej częstotliwości. Z Gdyni po odjazdach od 6.50 do 10.10 co 20 minut, zapewniono ją od 10.24 do 18.00, po czym do 22.40 powrócono do 20-minutowej częstotliwości. Z Gdańska pierwszy odjazd wyznaczono o 7.45, następne od 8.07 do 11.07 co 20 minut, od 11.21 do 18.57 co 12 minut, od 19.19 do 19.59 co 20 minut i dalej jak w poprzednim świątecznym rozkładzie jazdy.
Z początkiem lipca 1977 r. do obsługi linii 101 skierowano nowe autobusy Jelcz-Berliet PR110. Ówcześnie były to nowoczesne 3-drzwiowe pojazdy średniopodłogowe o długości 12 m, mogące pomieścić 110 pasażerów. Najpierw wyjechały 4 takie pojazdy, wkrótce 2 kolejne. Autobusy tej marki kursowały na linii 101 do 1981 r.
W 1978 r., z dniem 26 kwietnia, po raz kolejny zmniejszono częstotliwość do 15 minut w podstawowym okresie funkcjonowania linii we wszystkie dni tygodnia. W dni powszednie pierwsze dwa odjazdy z Gdyni zaplanowano o godz. 5.00 i 5.40 spod zajezdni w Redłowie, następne na całej trasie o 6.20, 6.40, 6.55, 7.10 7.25 i 7.45, kolejne już w rytmie 15-minutowym od 8.00 do 18.00, po czym w rytmie 20-minutowym do 22.40. Odjazdy z Gdańska wyznaczono o 5.40, 6.50, od 7.20 do 8.20 co 15 minut i dalej w tym rytmie od 8.42 do 18.57, natomiast w rytmie 20-minutowym do 22.57, z ostatnimi kursami o 23.17 i 23.34 tylko do zajezdni w Redłowie. Co charakterystyczne, poza kursami stałymi, w rozkładzie powszednim pojawiły się też tzw. kursy ołówkowe, ewentualnie wykonywane w miarę dysponowania taborem, kierowcą i konduktorem. Takie kursy miały być wykonywane z Gdyni o 7.35 i od 8.38 do 17.38 co 60 minut, natomiast z Gdańska o 8.31 i od 9.35 do 18.35. Trudno jednak stwierdzić czy były wykonywane. Wszystkie brygady, przeznaczono dla zajezdni w Redłowie, 8 stałych i 2 „ołówkowe”. Czas jazdy określono na 54 minuty z Gdyni i 55 minut z Gdańska, bez zróżnicowania w ciągu dnia. Dodatkowo dalej obowiązywał kurs oznaczony jako 101 kreślone spod zajezdni w Redłowie do Wrzeszcza Jaśkowej Doliny o 14.40 i o 15.10 z powrotem do pl. Konstytucji (w soboty 2 godz. wcześniej), adresowany do pracowników WPK, choć ogólnodostępny. Z tym samym dniem został też wprowadzony rozkład świąteczny, który różnił się od powszedniego tylko w godzinach porannych. Z Gdyni pierwsze kursy zaplanowano o 6.55, 7.15 i 7.30 i następne od 7.45 według rozkładu powszedniego. Z Gdańska pierwsze kursy ustalono o 7.50, 8.12 i 8.27, dalsze od 8.42 według rozkładu powszedniego. Czasy jazdy przyjęto identyczne jak w rozkładzie powszednim – niezróżnicowane w skali całego dnia. Wszystkie autobusy w liczbie 8 ekspediowała zajezdnia w Redłowie.
... cd. wkrótce
Opracowanie: Olgierd Wyszomirski