Pasażerowie chcący kupić bilet na przejazd w pojeździe komunikacji miejskiej, mogą to zrobić:
Bilety sprzedawane przez kierowców to tzw. karnety, czyli dwa połączone ze sobą bilety ulgowe. Bilety wymagają skasowania w kasowniku. Jeżeli pasażer nie ma prawa do przejazdu ulgowego, musi skasować dwa odcinki karnetu (dwa bilety ulgowe).
Uprzejmie prosimy o płacenie kierowcy odliczoną kwotą. Kierowca może nie sprzedać biletu (karnetu), jeżeli nie będzie miał możliwości wydania reszty. Nie zwalnia to pasażera z obowiązku posiadania ważnego biletu na przejazd.
Przewóz bagażu podręcznego, wózka dziecięcego, wózka inwalidzkiego, roweru, nart oraz zwierząt domowych nie podlega opłacie
Uprawnienia do przejazdów ulgowych ZKM w Gdyni
Bezgotówkowo bilety w pojazdach można kupować za pomocą czytników i falomatów Systemu FALA. Nie jest wymagana rejestracja w Systemie FALA*.
W czytnikach (mniejszych urządzeniach zamontowanych przy każdych drzwiach) można nabyć pojedynczy bilet 1-przejazdowy normalny, w cenie 4,80 zł.
Zakup biletu odbywa się automatycznie, poprzez przyłożenie do czytnika karty płatniczej (także zapisanej w telefonie, zegarku, itp.). Zakup potwierdzany jest komunikatem na ekranie: "Twój bilet został aktywowany" lub "Podróż rozpoczęta".
Kolejne przyłożenie tej samej karty nie spowoduje zakupu następnego biletu, ale zakończenie ważności kupionego wcześniej biletu (komunikat na ekranie: "Podróż zakończona"). Zakup większej liczby biletów, zakup biletów ulgowych czy innych rodzajów biletów wymaga skorzystania z falomatu.
Falomat (większe urządzenie z dużym ekranem dotykowym, zamontowane w środkowej części pojazdu, w pobliżu miejsca na wózki) jest jednocześnie:
Czytniki i falomaty nie przyjmują gotówki i nie akceptują płatności BLIK.
Czytniki i falomaty nie drukują biletów i potwierdzeń zapłaty. Informacja o zakupionych za pomocą danej karty płatniczej biletach jest zapisywana w centralnej bazie danych systemu FALA.
Pasażer może samodzielnie sprawdzić, czy zakupiony przez niego bilet został prawidłowo zapisany w Systemie Fala, albo do kiedy jest ważny bilet czasowy, wybierając na ekranie falomatu w dowolnym pojeździe opcję "Sprawdź bilety bez konta FALA" (lub "Twoje konto FALA", jeżeli bilet był kupiony w ramach konta). Informacja o zakupionych biletach jest aktualizowana co ok. 2 minuty.
W trakcie kontroli pasażer zbliża do czytnika kontrolerskiego tę samą kartę płatniczą (telefon, zegarek, itp.), za pomocą której kupił bilet/bilety. Przyłożenie karty do czytnika kontrolerskiego nie spowoduje, że kontroler biletów będzie mógł pobrać jakąkolwiek opłatę z karty, albo że zyska dostęp do informacji o środkach pieniężnych powiązanych z kartą, bądź o danych samej karty. Po zbliżeniu karty do czytnika kontroler dostaje jedynie informację z centralnej bazy danych o biletach zakupionych za pomocą danej karty i o ich ważności.
Jeżeli pasażer posługuje się tą samą kartą płatniczą, ale zamiennie plastikową i zapisaną np. w telefonie, zegarku itp., musi do kontroli okazać ten nośnik, za pomocą którego dokonał zakupu biletu – System traktuje różne nośniki tej samej karty jak różne karty płatnicze.
Po zakupie biletu kartą płatniczą poprzez falomat lub czytnik, opłata za bilet jest widoczna na koncie bankowym nie wcześniej niż w kolejnym dniu. Natomiast od razu po zakupie na koncie bankowym może się pojawić tzw. opłata preautoryzacyjna, pobierana przez bank – wystawcę karty (zazwyczaj 1 zł, w przypadku niektórych banków więcej). Opłata ta jest zwracana przez bank po kilku dniach.
W czytnikach i falomatach są dostępne wyłącznie bilety emitowane przez ZKM Gdynia, nie są jeszcze dostępne bilety MZKZG.
Więcej informacji na temat systemu FALA: na stronie internetowej systemfala.pl (a także na podstronie systemfala.pl/help/informacje-dla-turystow/system-fala-dla-turystow-pakiet-praktycznych-informacji) oraz na całodobowej infolinii +48 585 733 585 – można tam również zgłaszać problemy związane z działaniem Systemu.
Regulamin systemu FALA.
Ważne!
System FALA działa w fazie pilotażowej. Brak możliwości zakupu biletu w urządzeniach FALA w pojeździe nie zwalnia pasażera z obowiązku posiadania ważnego biletu na przejazd. W takiej sytuacji należy niezwłocznie nabyć karnet za gotówkę u kierowcy, a następnie skasować go w kasowniku, lub kupić bilet z wykorzystaniem aplikacji telefonicznej.
* posiadanie konta w Systemie FALA daje dodatkowe możliwości, np.: