Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, ul. Zakręt do Oksywia 10

bip
Strona główna Taryfa

System FALA

System FALA

Aktualizacja: 02.06.2025 16:02

system FALA


System FALA to ujednolicony system płatności za przejazdy środkami komunikacji zbiorowej na terenie województwa pomorskiego.

Na system FALA składa się portal pasażera systemfala.pl, aplikacja system FALA dostępna na Android i IOS, a także około 6 tys. falomatów i czytników, czyli urządzeń będących połączeniem kasowników i biletomatów, zamontowanych na stacjach i przystankach kolejowych oraz w pojazdach komunikacji miejskiej.

Na portalu i w aplikacji dostępne są także rozkłady jazdy i planer podróży.

 

Aktualnie System Fala umożliwia zakup biletów na przejazdy pociągami PKP SKM w Trójmieście oraz Polregio na terenie całego województwa pomorskiego oraz zakup biletów komunikacji miejskiej:

  • Miejskiego Zakładu Komunikacji w Chojnicach,
  • Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku,
  • Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni,
  • Zakładu Komunikacji Miejskiej w Lęborku,
  • w Pucku,
  • Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku,
  • we Władysławowie.

Dostępne są także wybrane rodzaje biletów Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (docelowo wszystkie).

 

Pasażer zarejestrowany w Systemie FALA może zarządzać swoim kontem np. przypisywać własne uprawnienia do ulg, czy podpiąć do swojego konta kartę płatniczą. Umożliwi to automatyczne naliczenie ulgi i płacenie za przejazdy. Jeśli ktoś nie chce przypinać karty może zasilić swoją ePortmonetkę – także dostępną przez aplikację i portal pasażera.

Rejestrując się w Systemie FALA, pasażer ma możliwość zakupu biletów m.in. poprzez portal pasażera systemfala.pl, w aplikacji FALA lub korzystając z urządzeń zainstalowanych na peronach kolejowych oraz w pojazdach (autobusach, tramwajach i trolejbusach).

Informacja o zakupionych biletach jest przechowywana w centralnej bazie danych systemu FALA i przypisywana do indywidualnego konta pasażera. Identyfikatorem konta pasażera w Systemie (np. na potrzeby zakupu lub kontroli biletów) może być m.in. plastikowa karta FALA, aplikacja FALA, karta płatnicza.

 

Bez konta FALA, czyli bez rejestracji w Systemie FALA i bez instalowania żadnej aplikacji w telefonie, można płacić za przejazdy kartą płatniczą, korzystając z czytników i falomatów systemu FALA zainstalowanych na peronach kolejowych oraz w autobusach, tramwajach i trolejbusach.

Informacja o zakupionych za pomocą danej karty płatniczej biletach jest przechowywana w centralnej bazie danych systemu FALA. W trakcie kontroli pasażer musi okazać kartę płatniczą, za pomocą której kupił bilet/bilety.

 

Więcej informacji na temat sposobu zakupu biletów w czytnikach i falomatach w pojazdach ZKM w Gdyni dostępnych jest na podstronie: zkmgdynia.pl/bilety-dostepne-w-pojazdach.

 

Ważne!

System FALA działa w fazie pilotażowej. Brak możliwości zakupu biletu w urządzeniach FALA w pojeździe nie zwalnia pasażera z obowiązku opłaty za przejazd. W takiej sytuacji należy niezwłocznie nabyć karnet za gotówkę u kierowcy, a następnie skasować go w kasowniku lub kupić bilet z wykorzystaniem aplikacji telefonicznej.

 

   
 
Pasażerowie mogą pozyskać więcej informacji na temat systemu FALA na stronie internetowej systemfala.pl oraz na całodobowej infolinii +48 585 733 585 (można tam również zgłaszać problemy związane z działaniem tego systemu).

 

Załączniki

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności