Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, ul. Zakręt do Oksywia 10

bip
Strona główna Taryfa

System FALA

System FALA

Aktualizacja: 02.12.2024 09:12

system FALA


AKCJA PROMOCYJNA "BILET ZA BILET" WYSTARTOWAŁA!

Akcja Promocyjna prowadzona jest w okresie od 15.10.2024 r. do 31.12.2024 r. lub do wyczerpania puli voucherów promocyjnych.

Wystarczy kupić bilet okresowy w Systemie FALA i odebrać BEZPŁATNY voucher do kina!

Szczegóły akcji: https://systemfala.pl/news/akcja-promocyjna-bilet-za-bilet
AKCJA PROMOCYJNA "BILET ZA BILET"


Uruchomiona została pilotażowo sprzedaż biletów w trolejbusach i autobusach za pomocą falomatów i czytników systemu FALA.

W czytnikach (mniejszych urządzeniach zamontowanych przy każdych drzwiach) możliwe jest nabycie wyłącznie biletu jednoprzejazdowego normalnego w cenie 4,80 zł (w przypadku pasażerów posiadających konto w systemie FALA z przypisaną do niego ulgą – w cenie 2,40 zł). Zakup biletu odbywa się poprzez przyłożenie do czytnika karty płatniczej (także zapisanej w telefonie, zegarku, itp.) lub przyłożenie bądź zeskanowanie odpowiedniego identyfikatora systemu FALA (m.in. karty FALA, kodu QR w aplikacji FALA w telefonie). Kolejne przyłożenie tej samej karty lub tego samego identyfikatora nie spowoduje zakupu następnego biletu, ale zakończenie ważności kupionego wcześniej biletu (komunikat na ekranie: "Podróż zakończona"). Zakup większej liczby biletów, zakup biletów ulgowych czy innych rodzajów biletów wymaga skorzystania z falomatu.

 

Falomat (większe urządzenie z ekranem dotykowym, zamontowane w środkowej części pojazdu, w pobliżu miejsca na wózki) jest jednocześnie:

  • czytnikiem – sposób obsługi identyczny jak opisano wyżej,
  • biletomatem – umożliwiającym wybór przez pasażera na ekranie dotykowym dowolnego biletu (jednoprzejazdowego, 75-minutowego, 24-godzinnego, miesięcznego, zarówno wg taryfy normalnej jak i ulgowej) oraz zapłatę za bilet/bilety za pomocą karty płatniczej lub odpowiedniego identyfikatora systemu FALA.

Czytniki i falomaty nie przyjmują gotówki i nie akceptują płatności BLIK. Urządzenia te nie drukują biletów i potwierdzeń zapłaty. W trakcie kontroli pasażer okazuje kartę płatniczą, za pomocą której kupił bilet, lub identyfikator systemu FALA.
W czytnikach i falomatach są dostępne wyłącznie bilety emitowane przez ZKM Gdynia, nie są jeszcze dostępne bilety MZKZG.

Zasady sprzedaży karnetów przez kierowców trolejbusów nie ulegają zmianie. Nie jest także wymagane zbliżanie przez pasażerów nośników biletów okresowych do urządzeń systemu FALA.

Urządzenia Systemu FALA zamontowane w autobusach będą udostępnione pasażerom w kolejnych etapach – o czym będziemy informować.

Pasażerowie mogą pozyskać więcej informacji na temat systemu FALA na stronie internetowej www.systemfala.pl oraz na całodobowej infolinii +48 585 733 585 (można tam również zgłaszać problemy związane z działaniem tego systemu).

Informacja:

Uprzejmie informujemy, że system FALA działa obecnie w fazie pilotażowej. Brak możliwości zakupu biletu w urządzeniach FALA w pojeździe nie zwalnia pasażera z obowiązku opłaty za przejazd. W takiej sytuacji należy niezwłocznie nabyć karnet za gotówkę u kierowcy, a następnie skasować go w kasowniku lub kupić bilet z wykorzystaniem aplikacji telefonicznej.

Załączniki


Trwają testy aplikacji „System FALA”.

Aplikacja umożliwia nabywanie wszystkich biletów jednoprzejazdowych, czasowych i okresowych w taryfach ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia. 

Zasady testów w warunkach rzeczywistych są analogiczne do tych ogłoszonych dla Gdańska. Różnią się tylko niuansami specyficznymi dla poszczególnych miast. Zostało to zebrane w poradnikach opublikowanych na portalu innobaltica.pl.

– Zapraszamy do podróżowania z FALĄ w Trójmieście, póki co poprzez aplikację, w której są dostępne wszystkie bilety, jednorazowe, czasowe i okresowe, lub z pomocą portalu, który umożliwia wyłącznie zakup biletów okresowych. Podkreślam, że nabywanie jakichkolwiek biletów w aplikacji nie wiąże się z obowiązkiem tzw. odbijania kart czy meldowania się w pojeździe. Wszystko odbywa się prosto i online – wyjaśnia Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki, spółki wdrażającej system w województwie pomorskim.

Inne dotychczasowe kanały dystrybucji biletów w Trójmieście pozostają dostępne bez zmian.
Rejestrowanie podroży (przykładanie karty) będzie niebawem opcją dla chętnych pasażerów, którym w dalszych testach będzie udostępniona usługa tzw. podróży dynamicznej. To meldowanie się w pojeździe na czytnikach, które służyć będzie do naliczania właściwego biletu już po wykonanych przejazdach. System co 24 godziny będzie podliczał wszystkie podróże i właściwe bilety.

 

TESTOWANIE METODĄ MAŁYCH KROKÓW

Kolejne funkcjonalności przekazywane będą stopniowo do publicznych testów, w horyzoncie kilkunastu tygodni. Umożliwi to doskonalenie systemu i bezpieczne wprowadzanie kolejnych rozwiązań. Zgodnie z rekomendacją wykonawcy systemu - Asseco Data Systems, obecne testowanie FALI w warunkach rzeczywistych w Trójmieście prowadzone jest (od 15 grudnia) w ramach udostępniania aplikacji mobilnej z pełnym pakietem biletów jednorazowych, czasowych i okresowych. Najpierw testy objęły linie ZTM Gdańsk, a teraz ZKM Gdynia.  
 
W następnych krokach, już w nowym roku, dołączą testowo funkcje: podróżowanie z kartą FALA i kartą płatniczą, planer podróży, optymalizacja cen biletów do biletu dobowego we wszystkich – docelowo - środkach komunikacji publicznej. Planowane jest też włączenie taryfy z biletami metropolitalnymi. W najbliższym czasie w aplikacji ma się również pojawić możliwość zakupu biletów w pozostałych miastach objętych Systemem FALA (Chojnice, Słupsk, Lębork, Puck, Władysławowo).

 

CENNE UWAGI PASAŻERÓW – TERAZ TEŻ Z GDYNI I SOPOTU

Trójmiejski etap testowania aplikacji FALA pozwoli na zebranie doświadczeń z eksploatacji tego elementu systemu, a także wszelkich spostrzeżeń pasażerów. Już nie tylko z Gdańska, który pierwszy był objęty testem, ale też z Gdyni i Sopotu.

– Następne etapy publicznego testowania będą sukcesywnie ogłaszane. Zarówno ich terminy jak i funkcjonalne zakresy. Pracujemy na żywym organizmie. To pierwsza taka operacja w Polsce, więc ewoluuje ona w trakcie. W dużej mierze także pod wpływem wszelkich uwag, pomysłów i zgłoszeń błędów otrzymywanych od pasażerów, kierowców komunikacji miejskiej czy organizatorów transportu. Bardzo dziękujemy za to zaangażowanie – podkreśla Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu w InnoBaltice.


Usługi testowe Systemu FALA będą dostępne równolegle do wszystkich działających kanałów sprzedaży biletów publicznego transportu zbiorowego, z których dotąd korzystali mieszkańcy. Każdy pasażer będzie sam decydował, w jaki sposób nabywa bilety.

 

   
 
Więcej informacji o projekcie i zasadach testowania na www.systemfala.pl

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności